Nomineringar till Augustpriset 2020

I dag är det dags för presentationen av nomineringarna till Augustpriset. Under ett antal år har jag lekt skuggjury i den skönlitterära klassen och kommer sannolikt också att göra det i år. Passar på nu med att presentera mina tre favoriter till nomineringar samt tre etablerade stjärnor som i år kommit med prisvärda böcker. Det mest spännande är om juryn vågar sig på att nominera Lydia Sandgrens debutroman Samlade verk som är årets största snackis i litteratursverige. Hyllningskören är stor, jag ingår där, men det finns ett tydligt undantag: DN Kultur. Jag passar också på att lyfta fram ytterligare två riktigt bra debutanter som skulle vara högaktuella om det funnits en särskild debutantklass.

Tre starka kandidater

Här kommer tre böcker från årets svenska skönlitterära utgivning som jag gärna skulle vilja se bland de nominerade. (Citerar ur recensionerna på Kapprakt. Titlarna länkar till de fullständiga recensionerna.)

Magnus Dahlström, Förhör, Bonniers

”Känner mig riktigt lycklig efter att ha avslutat Magnus Dahlströms nya bok Förhör som mitt i en steril byråkratis fyrkantiga hål lyckas med det omöjliga i att få runda litterära bollar att passa alldeles utmärkt; att upplösa realismens galler till det obestämda, det osäkra, skapa befriande öppningar till det verkligt och mänskligt levande. På ytan är detta en berättelse om en nyanställd utredare som ska ta reda på vad som hänt i ett antal polisärenden, men under ytan händer så mycket mer än det.”

Lydia Sandgren, Samlade verk, Bonniers

Lydia Sandgren Foto Emelie Asplund

”Det jag känner är en doft av de litterära ryska 1800-talsgiganterna, det finns till och med en liten Tolstojreferens i texten, men samtidigt är det en alldeles egen och samtida svensk text, en modern klassiker. Lydia Sandgren är värd all beundran, inte minst för modet att debutera med något så otidsenligt som en stor episk roman, det är gränslöst jantetrots som gör mig lycklig!”

Andrzej Tichý, Renheten, Bonniers

”Låt mig först konstatera att Renheten är en lysande text, en urstark klasskildring, en i högsta grad modern förnyelse av den svenska arbetarlitteraturen transformerad till dagens samhälleliga kontext och samtidigt stor litteratur på allvar; fylld av de starkaste av känslor i alla riktningar, oändligt berörande, tankeväckande på en nivå som det var länge sedan jag fick uppleva. I Tichýs svärta finns också kraft, motstånd, kamp.” (Hans bok Eländet var nominerad till Augustpriset 2016 och nya Renheten är bättre.)

Tre stjärnor med bra nya böcker

Utöver dessa har flera av de riktigt stora namnen kommit ut med starka böcker i år. Några prisvärda exempel kommer här.

Majgull Axelsson, Inställd resa till Sabarmati, Norstedts

”Skönlitteraturen är en av våra viktigaste motståndsrörelser i kriget mot den livsfarliga politiska pandemi som nu härjar över världen och Majgull Axelsson skulle mycket väl kunna vara rörelsens starka ledare. Sabarmati är en flod i Indien och vid dess strand hittas en dag en nyfödd baby insvept i ett tygstycke. Efter några år på barnhem adopteras hon av ett svenskt par som inte gillar hennes hinduiska namn Meera och ger henne i stället det muslimska namnet Fatima, ett namn som hon ska komma att hata. Det här är en råstark text om rasism och mycket mer än så; om arvsynd, om vilka vi är och hur vi blir, i egna och andras ögon, innanför eller utanför.” (Fick priset 1997 för Aprilhäxan.)

Theodor Kallifatides, Kärlek och främlingskap, Bonniers

Theodor Kallifatides Foto: Florence Montmare

”Egentligen är det helt obegripligt hur en författare med så många böcker bakom sig under så många år kan skriva om de mest klassiska och stora skönlitterära frågorna på ett sätt som glittrar av fräsch berättarglädje, som förmedlar nya insikter kring eviga frågor med en lätt penna vars bläck består av värme, intelligens, djup mänsklighet och inte minst en stor dos humor. Bland mycket annat är han en mästare på oväntade liknelser och smarta aforismer.”

Agneta Pleijel, Dubbelporträtt: en roman om Agatha Christie och Oskar Kokoschka, Norstedts

”Delar är det lätt att känna igen från hennes långa skrivargärning, det är lätt att förstå varför mötet mellan Agatha och Oskar var oemotståndligt för henne att skriva om, men en del känner jag som alldeles ny; här finns ett avskalat språk som aldrig tidigare i hennes prosa, en stilren, skön, japansk trädgård som är alldeles oemotståndligt för oss att läsa.” (Var nominerad 2015 för Spådomen. En flickas memoarer.)

Två starka debutanter

Utöver Samlade verk finns det ytterligare två debutböcker i år som jag tyckte riktigt mycket om. Jag tror inte de blir nominerade men hade det funnits en debutantklass (borde det finnas!) hade jag gärna argumenterat för dem.

Hanna Johansson, Antiken, Norstedts

Hanna Johansson Foto Lisa Thanner

”Det var länge sedan jag var så tagen av en skönlitterär debut. På sätt och vis är detta ett triangeldrama med tre kvinnor i olika åldrar som i huvudsak utspelas på en grekisk ö, men egentligen är det så mycket mer allmänmänskligt än så. Här finns en vemodig längtan, en saknad, en strävan efter verklig närvaro i tillvaron som förmedlas av ett gudabenådat språk.”

David Ärlemalm, Lite död runt ögonen, Forum

”Han vill så väl, kämpar verkligen, men det går inte bra. Och sedan går det sämre. Och sedan går det riktigt, riktigt illa. Det är en imponerande debut, en hjärtskärande välskriven vardagsthriller om den numera ensamstående pappan Arto och hans kamp för att skapa ett bra liv tillsammans med älskade dottern Bodil, trots det tunga och trassliga bagage han ständigt släpar på; ett ok som ibland blir alldeles för tungt att bära.” (Uppföljaren, Som natten, kommer ut 14 april.)

Fördelning mellan förlag

Alla böcker som jag lyfter fram här råkar komma från våra två stora förlagshus och så kommer fördelningen inte att se ut i nomineringarna. Även om det inte står något om det i statuterna visar Augustprisets historik att man eftersträvar en spridning mellan förlagen, vilket innebär att de som ges ut på de få stora förlagen missgynnas. Jag tycker det är olyckligt, men ser ändå fram med spänning fram emot att få reda på vilka som juryn lyfter fram som årets bästa skönlitterära böcker. De övriga klasserna följer jag egentligen inte, men gissar att Gunnar Wetterbergs Ingenjörerna är självklar i fackboksklassen.

Anders Kapp, 2020-10-19

Hur det gick för mina förslag kan du läsa här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *