Bästa svenska spänningsdebutanterna 2021

Det är sannolikt rekord när det gäller antal svenska spänningsdebutanter i år och många av dem är riktigt bra. I början av november presenterade Svenska Deckarakademin sina nomineringar av årets fem bästa svenska spänningsdebutanter och på söndag kommer de att presentera vinnaren i samband med att Akademin firar femtio år med ett jubileumsevent i Eskilstuna. Naturligtvis ska Kapprakt förekomma Akademin med en egen topplista som kommer i dag, en första avstämning gjordes vid halvårsskiftet men nu har den kompletterats och det är fyra titlar som finns med på topplistan. Två av dem gick inte att sära på så det är två författare som får dela på utrymmet överst på Kapprakts prispall. Här finns också en länk till ett samtal jag hade med bägge dessa stjärnor på Svenska Deckarfestivalen förra veckan.

I slutet av juni publicerade Kapprakt en genomgång av arton av det första halvårets svenska spänningsdebuter. Sedan dess har det kommit fler. André Catrys sticker ut med sin debut Honungsapan som är riktigt bra, men inte tillräckligt för att nå upp till den definitiva toppen. Det gör däremot Sara Strömberg med sin Sly som kom ut i augusti. Så de tre som toppade vid halvårsskiftet finns kvar i Kapprakts ranking men de är numera utökade till fyra på den svenska debutanttoppen. Nu har jag också försökt ranka dessa fyra inbördes men inte riktigt nått hela vägen så det blir två som får dela på platsen högst upp på pallen (i bokstavsordning här). Tack vare en rätt osannolik tur fick jag möjlighet att prata med dem bägge i samma pass under Svenska Deckarfestivalen förra veckan och en länk till det samtalet finns längre ner. (Titlarna här länkar till Kapprakts texter om respektive bok och namnen länkar till författarpresentationer när de finns.)

1: Ulrika Rolfsdotter, Rovhjärta, Bazar

Annie Ljung, socionom i Stockholm, tvingas återvända till barndomens Lockne för att ta hand om sin dementa mamma. I berättelsen finns återvändandet, en historisk händelse och glesbygd, allt annat än originellt alltså. Men kvalitén är otroligt imponerande, karaktärsbyggandet, miljöerna, de tonsäkra tempoförändringarna, berättelsens hantering av missbruksproblem och utsatta kvinnor, historiens verkliga häxprocessers återkomst som häxjakter, språket, de multipla upplösningarna, ja, allt detta och mycket mer sitter på en obegriplig nivå för en debutant och därför finns Rovhjärta i toppen. Såldes också direkt till sex andra länder.

1: Sara Strömberg, Sly, Modernista

Även den andra toppdebutanten är en glesbygdsthriller men nu har vi flyttat från Ådalen till Åres baksida med små byar långt från glittret i turistmagneten Åre by, byar med människor som kämpar på med en annan sorts vardag, en kamp som inte alltid är så framgångsrik. En av de minst framgångsrika är femtiosexåriga Vera Bergström som efter trettiofem år som lokalredaktör fått sparken, en ensam och sorglig kvinna som brottas med tillvaron på många olika sätt, men som samtidigt har en råstark och patosfylld kärna. Debuten imponerar framför allt med sitt språkliga liv som smakar allt annat än mellanmjölk.

3: Karin Wik, Skolan, Forum

Internatskolan är en tacksam och välanvänd litterär miljö och här möter vi trasiga journalisten Ida Rossi som motvilligt, på chefens order, återvänder till den lilla värmländska byn Holm och välkända internatskolan Axelsons. Så långt föga originellt men berättartekniskt går den här författaren egna vägar och det kombineras med ett personligt språk som det är en fröjd att läsa. Och naturligtvis blir det riktigt spännande.

4: Anders Sundkvist, Återvändaren, Modernista

Här finns ett återvändande, kriminalinspektör Erik Borg återvänder från Stockholm till barndomens Luleå för en begravning. Här finns en historisk händelse, skolkamraten Johnny Fachs förmodade självmord alldeles innan skolstarten i åttan. Så långt inte originellt alls men sedan följer ett intelligent utforskande av minnets notoriska opålitlighet. Osannolikt välskrivet med ett lugn i berättandet, en personlig trygghet att vila i, spänning behöver inte alltid ett uppskruvat tonfall.

Sara Strömberg och Ulrika Rolfsdotter i samtal med Nisse Scherman från Svenska Deckarakademin och mig från Svenska Deckarfestivalen.

Deckarakademin

1 november publicerade Svenska Deckarakademin sina nomineringar av årets bästa svenska spänningsdebuter:

Där isarna råmar har jag inte läst men för övriga länkar titlarna till Kapprakts texter om respektive bok. Som framgår är det bara två av titlarna som finns med på både Deckarakademins och Kapprakts topplistor: Sly och Återvändaren, och av dessa sätter jag Sly högst vilket innebär att jag hoppas att Sara Strömberg också får priset när det delas ut på söndag. Vi får se.

Det finns i princip inga kategoriseringar som har några exakta gränser och det gäller också för begreppet debutanter. Akademin har med Gertrud Hellbrand trots att Dragoner är hennes femte vuxenroman. Jag förstår motivet, det är hennes första renodlade spänningsroman, men med samma logik borde Frida Skybäck ligga närmare toppen med sin första spänningsroman De rotlösa som kom i september. Sara Strömberg är inte heller en hundraprocentig debutant, hon har tidigare tillsammans med sin man givit ut barnböcker om Birger, det lilla Storsjöodjuret, men i det fallet tycker jag att avståndet är så långt att det känns självklart att kalla Sly för en debut.

Återkommer snart med den bästa spänningen i årets utgivning från de som är mer erfarna än dessa debutanter.

(Tillägg 2021-11-21: Sara Strömberg fick priset som årets debutant.)

Anders Kapp, 2021-11-18

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *