Dramatisk action på högsta nivå och en lysande guide till en splittrad värld

Danske Jesper Stein är en av de författare som medverkade på Svenska Deckarfestivalen i veckan. Det var riktigt kul att få träffa honom, han är en av mina favoritförfattare, och nu har jag också läst hans nya bok som kom ut på svenska under festivaldagarna. Svek är en rå och mörk spänningsroman om helt olika världar i dagens Köpenhamn och människor som kämpar för sina liv med helt olika förutsättningar; inte minst huvudpersonen Axel Steen själv som slits mellan ett starkt rättspatos och önskan att skydda sin familj.

Svek är Jesper Steins sjätte bok om Axel Steen. När den kom ut på danska förra året belönades den som årets bästa spänningsroman i Danmark vilket innebar att den också nominerades till det nordiska priset Glasnyckeln som delades ut i början av augusti i år. Det gick då till svenska debutanten Stina Jacksons Silvervägen. Det är en fantastisk bok, men jag tycker faktiskt att Svek är ännu bättre och i högsta grad varit värd detta pris.

Efter många dramatiska år som polis har Axel Steen nu lagt det livet bakom sig och blivit säkerhetschef på en internationell investeringsbank. Han vill ha ett lugnare liv och ta hand om sin familj; ser just nu fram emot sommarsemester med fru och dotter. Det går inte så bra.

Svek består av tre parallella historier som succesivt vävs samman i en lysande dramaturgi där de rör sig i allt högre tempo mot en överraskande upplösning, som inte riktigt är upplösningen, och mot en till, och …

Den första historien handlar om ett tigerkidnappningsdrama i den översta finansvärlden där Axel Steen nu finns. Han får använda alla sina förmågor för att försöka hantera en eskalerande kris utan offentlighet, allt ska lösas inom denna rika världs murar: ”man hade sedan länge ställt sig utanför samhället och spelade efter sina egna regler.” Det blir allt svårare med allt värre våld från en internationell kriminell grupp med militära kopplingar.

Den andra historien pågår i en helt annan Köpenhamnsvärld. Ett helt annat brott på samhällets botten. I ett av Köpenhamns ”utsatta områden”, Urbanplanen, hittas unge Abdel mördad. Axels gamla kollega, Vicki Thomson, leder utredningen och hamnar under stor press då ingen i området vill tala med polisen, de vill lösa alla problem inom sin värld, utan inblandning av andra. Det finns kopplingar till kriget i Syrien, säkerhetspolisen PET lägger sig i och fallet kompliceras ytterligare när det visar sig att den mördade i hemlighet haft kontakt med polisen. Framförallt med en enskild polisman: Axel Steen. Och samtidigt brottas Vicki med sitt privatliv i en ny relation.

Den tredje berättelsen handlar om Axel Stens privata liv. Han är nu gift för andra gången med sin stora kärlek, brottmålsadvokaten Cecile Lind, och de kämpar för att skapa ett normalt familjeliv för dem och gemensamma dottern Emma. Det är svårt. Familjen är hårt sargad, inte minst av förlusten av hennes son Anton som hon fick tillsammans med tidigare polischefen Jens Jessen. Anton dödades i en dramatisk händelse i en av Axels tidigare utredningar och sorgen över denna förlust präglar Cecile och hela familjen. Axel har dyrt och heligt lovat att inte en gång till utsätta sig själv eller familjen för faror.

Svek är en fantastisk text från en av Nordens absolut bästa spänningsförfattare just nu. Välskriven och välkomponerad med hög dramatik som mitt i denna spännande fiktion samtidigt berättar en hel del om dagens samhällsproblem.

En liten anmärkning lyckas jag ändå åstadkomma bland alla hyllningar. I handlingen förekommer ett kontantuttag på sju miljoner euro. Det väger faktiskt över 15 kilo och får knappast plats i den lilla aluminiumportfölj som beskrivs i boken. Ett litet trovärdighetsproblem och något litet ska väl ändå en recensent klaga på.

Svek är en bok som ligger i det absoluta toppskiktet av dagens spänningslitteratur och en bok som varmt rekommenderas.

Att riva och bygga murar

När Jesper Stein framträdde på Svenska Deckarfestivalen i veckan var det nästan exakt 30 år sedan Berlinmuren revs 9 november 1989, en händelse med ett enormt symbolvärde. Det fick den amerikanske statsvetaren Francis Fukuyama att komma med sin tes om historiens slut, kriget mellan olika ideologier var över, i den berömda boken The End of History and the Last Man. Liberalismen hade segrat med öppna gränser, fri rörlighet, frihandel, tolerans och mycket annat. Det var inte bara en mur som rivits, det var många. Det var inte så länge sedan. Sällan har väl någon haft så fel.

Mycket har hänt under dessa 30 år som knappast någon kunde förutse.

Globalt har vi kunnat se en dramatisk tillväxt av en nationalistisk och extrem högerpopulism som byggt murar av många olika slag: mellan människor i form av främlingshat och rasism och mellan länder i form av allt från öppna krig till olika sorters handelskrig. Vi har fått fenomen, otänkbara för 30 år sedan, som IS, Trump, Brexit, Putin, Orban och många fler som alla står för samma sak: idén om ett vi som är överlägset andra vi. Andra vi är främlingar, de är farliga och vi måste bygga murar för att skydda oss från dem.

Jag tar några exempel från Sverige under denna tid.

Vi har i större utsträckning än tidigare separerat befolkningen i olika enklaver, olika världar. I år har till exempel polisen pekat ut 22 ”särskilt utsatta områden” med hög risk för kriminalitet, enklaver som skapat egna rättssystem, skilda från resten av samhället. Vi pratar också om gängkriminalitet, grupper som är avskilda, enklaver med murar. Vi pratar mindre om enklaverna på andra änden av skala: områden som uteslutande består av vita och resursstarka människor, om små grupper av extremt resursstarka människor i topparna av olika samhällssektorer. Det är också enklaver omgärdade av murar inom vilka egna normer skapas, minst lika farliga som enklaverna på samhällets botten.

Tidvis har urbaniseringen i Sverige under denna period varit den snabbaste i världen. Vi bygger inte bokstavligen upp medeltidens stadsmurar men klyftorna mellan stad och land blir allt djupare, allt mer blir det helt olika världar.

Tidvis har vi haft världen snabbaste tillväxt av ginikoefficienten som mäter socioekonomiska skillnader i befolkningen.

Vi har fått ett nytt parti med fascistiska rötter, Sverigedemokraterna, som snart verkar bli landets största politiska parti. Något som jag inte tror någon skulle kunna tänka sig vara möjligt för 30 år sedan.

Vi har skapat helt nya könsskillnader i en skola som inte klarar av de unga männen. Samtidigt som tjejerna presterar allt bättre går det allt sämre för killarna. Ett exempel som jag drog nyligen är att var fjärde av de yngsta manliga väljarna är Sverigedemokrater men bara sex procent av de unga kvinnorna. Ett annat exempel är att det är en del av dessa unga män som svarar för den allt grövre kriminaliteten med alla skjutningar och sprängningar. Vi skapar en helt ny manlig underklass som är farlig på många olika sätt.

Den socioekonomiska segregationen i skolsystemet har också växt dramatiskt. Avståndet mellan topp och botten är idag enormt, det är helt olika världar som skapar helt olika förutsättningar för våra unga men som också föder olika normsystem, bygger nya murar som får samhälleliga konsekvenser.

Det är bara några exempel.

Under ungefär 100 år, från folkrörelsernas framväxt på det sena 1800-talet, byggde vi långsamt upp det som flyttade Sverige från 1800-talets fattigdom till att bli ett av världens rikaste länder: social stabilitet, starkt förtroende, måttliga klasskillnader, fantastiska möjligheter för väldigt många att göra dramatiska bildningsresor till stort värde för samhället, en jämställdhet som skapade helt nya möjligheter för kvinnor, öppna gränser för frihandel och för människor från andra länder som tillförde landet enorma värden av många olika slag. Under de senaste 30 åren har vi gjort tvärt om: byggt nya murar och klyftor som slår sönder vårt samhälle och som gör det riktigt svårt att känna någon realistisk framtidstro.

Det är detta som är kärnan i Jesper Steins författarskap; hur vi bygger nya murar som delar upp samhället i helt olika världar med olika språk, olika rättssystem, olika möjligheter och konsekvenserna av detta, hur det skadar människor och samhälle. Han är fantastisk på att använda spänningslitteraturens form för att högljutt ringa i alarmklockan i en form som når ut till många människor. Han är inte alls ensam om detta. Bara bland de författare jag mött på deckarfestivalen under den senaste veckan kan jag nämna Tove Alsterdal, Christoffer Carlsson, Arne Dahl, Pascal Engman, Ted Hesselbom, Anna Lihammer, Alan Parks, Anders Roslund och Anna Tell som på olika sätt gör samma sak.

All heder åt dem. Tillsammans utgör de delar av en motståndsrörelse som är helt nödvändig för att bekämpa det gift, den pandemi, som annars kommer att förgöra oss.

Anders Kapp, 2019-11-10

Bokfakta

  • Titel: Svek (Solo, 2018, översättning Jessica Hallén).
  • Författare: Jesper Stein.
  • Utgivningsdag: 2019-11-07.
  • Förlag: Polaris.
  • Antal sidor: 447.

Länkar till mer information

  • Kapprakt om Jesper Stein och flera av hans andra böcker
  • Du kan läsa mer om boken här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *