Lustfyllt skruvad konspirationstrilogi

Öppningsscenernas mästare är tillbaka och när det nu är dags för Gustaf Skördeman att avsluta sin magnifika konspirationstrilogi på steroider blir ingen besviken; du kommer aldrig att glömma mötet mellan en av de rikaste ryska oligarkerna, med sin arme av säkerhetsvakter, och en krum gammal gumma som staplande försöker ta sig ut från en av de mest exklusiva skräddarna på Savile Row i London med en rullstol där det sitter en ännu äldre man. En underbar scen liksom många andra i nya Wagner. Kombinationerna av hårdskruvad internationell dramatik, mycket humor, mängder av välresearchade verkliga komponenter och ett hisnande tempo är rätt oemotståndliga vilket också visade sig när denna trilogi redan från starten 2020 såldes till tjugotalet andra länder. Ett tips till dig som inte läst honom tidigare: skaffa alla tre delarna så har du en riktigt underhållande läsning räddad till årets semester – eller varför inte redan för årets påskläsning.

I centrum av denna trilogi finns två kända svenska familjer. Den ena är familjen Broman med den legendariska pappan Stellan, en av landets allra mest kända och omtyckta TV-personligheter, som hunnit bli åttiofem när han dör spektakulärt i hela trilogins öppningsscen (första delen Geiger). Familjen består också av Stellans hustru Agneta samt vuxna döttrarna Lotta och Malin. Under lång tid arbetade Jane Nowak, med rötter i Polen, som hembiträde åt familjen Broman där hon också bodde i ett annex på den stora strandtomten med sin dotter Sara som växer upp tillsammans med Lotta och Malin.

I vuxen ålder är Sara Nowak polis och trilogins huvudperson. Hon är gift med Martin Titus och de har dottern Ebba som flyttat hemifrån och sonen Olle som fortfarande bor hemma. Titus är den andra familjen som finns i handlingens nav och Sara har nära relationer till bägge dessa familjer. Titus är en sorts variant på familjen Wallenberg när det gäller maktposition inom näringslivet, kändisskap och rikedom, men familjen Titus har också hemliga politiska maktpositioner internationellt. Familjen leds av Martins pappa Eric, gift med Marie, och inte minst Ebba har mycket nära relationer till sin farfar som ger henne allt hon pekar på. Martin gick inte i pappas fotspår i familjekoncernen Titus & Partners utan byggde själv ett stort internationellt och framgångsrikt arrangörsföretag som drar in mycket pengar men som hamnade i stora svårigheter i trilogins andra del Faust.

Familjer med hemligheter är vanliga inslag i spänningslitteratur men hemligheter i denna magnitud har du knappast mött tidigare. De flesta är något annat än de synes vara och ofta på en internationell skala inom den hemliga värld som här existerar i det kalla krigets fortsättning, ett scenario som blivit alltför verkligt med Rysslands anfall på Ukraina just när trilogin avslutas, ett krig som bland mycket annat leder till sorglig återkomst av en alltför polariserad värld. Författaren har också fått med väldigt aktuella komponenter; till exempel spelar riskerna med Europas beroende av gas och olja från Ryssland en viktig roll i intrigen.

Energisektorn återkommer på flera sätt och här möter vi det stora bolaget Sandin Energy (påminner starkt om verklighetens Lundin Energy). De folkrättsbrott i Sudan som Sandin Energy var ansvariga för hämnas nu på de mest groteska sätt. Måltavlor är nyckelpersoner i bolaget, bland annat ägare och styrelseledamöter, och eftersom Tituskoncernen naturligtvis finns med på ett viktigt hörn finns det flera i Saras närhet som riskerar att drabbas.

Även på jobbet finns en hel del problem, Saras gamla chef, som hon verkligen gillade, har ersatts av Heidi Dybäck som alla bakom ryggen kallar för Heidi Hitler, en riktigt underbart elak karaktär med helt befängda idéer om polisiär verksamhet. Saras närmaste vän (hon har numera tunnsått med vänner) är kollegan Anna, den enda som hon kan dela allt med, men nu är Annas tankar mest upptagna av den stora kärleken Lina, en vacker kvinna som är märkligt nyfiken på Sara.

Detta är en underbart galen konspirationsthriller men här finns också inbäddat mängder av välresearchade händelser och personer. Det vimlar också av detaljer om exklusiva kläder, accessoarer, maträtter, porslin, inredning och mycket annat liksom många referenser till klassisk musik. Allt detta skapar värde för läsningen.

Ett generellt problem för serier, och särskilt kortare serier som till exempel trilogier, är hur man ska hantera behovet av kunskap om tidigare händelser för de som inte läst tidigare delar. Den här författaren försöker hantera det på samma sätt som de flesta, genom att väva in återblickar i den pågående berättelsen. Det fungerar så där; för lite för de som inte läst tidigare delar och för mycket för oss andra. Varför inte använda den klassiska lösningen med en inledande resumé som den som vill kan läsa och den som kommer ihåg vad som hänt förut kan hoppa över?

Det är en rätt komplex intrig med många trådar och inte alltid helt lätt att hänga med i svängarna eller att komma ihåg alla personers roller i berättelsen. För de tidigare två delarna har jag också haft en del synpunkter på positioneringen på skalan mellan verklighetsnära element och de allra mest skruvade komponenterna i denna typ av konspirationsthrillers. Men nu tycker jag att han med en rörelse mot det ännu mer galna träffar alldeles rätt, jag köper behovet av att ibland tvingas tänka efter en smula och njuter av alla lekfulla och absurda språng.

Allt skruvas upp till ett våldsamt crescendo där världsfreden är sekunder från sin definitiva undergång. Och efter det måste ju trilogin få ett slut, något som jag våndades en del över under läsningen; hur ska man kunna hitta ett bra slut på en så galen berättelse. Men författaren löser det på ett helt oväntat sätt, ett fantastiskt bra sätt som naturligtvis inte ska spoilas.

Om du inte läst Skördeman tidigare är du bara att gratulera; alla tre delarna på raken blir en perfekt semesterunderhållning i sommar! Och sedan kan vi längta efter filmen eller TV-serien, det finns otaliga scener som gjorda för en internationell succé även i dessa medier.

Författaren

Gustaf Skördeman är född 1965 i Nederkalix och arbetar som manusförfattare, regissör och producent. Han har även medverkat i Stockholm Live och varit verksam som serieskapare. Geiger var hans skönlitterära debut 2020 som snabbt såldes till 20-talet länder och TV-serieoptionen vanns i auktion av det brittiska produktionsbolaget Monumental. Del två, Faust, kom 2021 och nu finns avslutande Wagner ute.

Anders Kapp, 2022-04-11

Bokfakta

  • Titel: Wagner.
  • Författare: Gustaf Skördeman.
  • Utgivningsdag: 2022-03-22.
  • Förlag: Polaris.
  • Antal sidor: 392.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *