Grandios Riskfinal

Äntligen en ny bok om Fabian Risk, Dunja Hougaard och alla de andra i den svensk-danska värld som Stefan Ahnhem byggt upp sedan 2014. Den sista spiken är just det, den sjätte och sista boken i serien, och även om det är med viss sorg i hjärtat man rejält omskakad landar på sidan 478 slutar författaren på topp: det här är en riktigt grandios final! Jag har läst alla delarna med förtjusning, men den här är klart bäst; bland mycket annat tror jag det måste vara någon slags världsrekord i multipla upplösningar, det känns som om författaren inte riktigt vill lämna oss läsare utan att först spänna våra nerver till bristningsgränsen en gång till, ytterligare en gång, och …

Serien domineras av tre urstarka karaktärer. Här finns Fabian Risk, en duktig polis i Helsingborg som lever med sin fru Sonja, tonårssonen Theodor och hans lillasyster Matilda. Som polis är han både smart och handlingskraftig, hamnar ofta i dramatiska och riskfyllda situationer men klarar sig mycket tack vare en blixtrande snabb intuition. Just nu är det kris på familjefronten. Tidigare i serien har Theodor dragits in i ett kriminellt ungdomsgäng som begått hemska dåd på den danska sidan och även om han bara funnits med i utkanten under en kortare tid är han ändå medskyldig. Pappa Fabian övertygar honom att göra det enda rätta, åka över till den danska polisen och berätta som det är. Det går inte alls bra. Theodor blir häktad och rättegångsdatum skjuts hela tiden upp, han har det riktigt svårt i häktet. Situationen sliter hårt på familjen. Och det ska bli värre. Mycket värre.

Som ung kriminalpolis blev Dunja Hougaard snabbt känd i polishuset i Köpenhamn. Med blixtrande hjärna och exempellös envishet visade hon sig vara mycket bättre än husets alla gubbar, löste fall efter fall, vilket gav henne både vänner och fiender. En av vännerna är Fabian, de har löst flera gränsöverskridande fall tillsammans, men nu var det länge sedan de hade någon kontakt. Hon är en av föregångarna till de allt fler starka kvinnor som numera befolkar genren med en hel del drag som traditionellt varit manliga deckarstereotyper. Med tiden drabbades hon av fiendernas fiende och det är på grund av honom som hon sedan länge gått under jorden, försvunnit fullkomligt, men nu är det pay-back-time. Den stora hämnden är, som så ofta, ett fantastiskt tema att ösa ur, och Stefan Ahnhem öser som ingen annan. Tillsammans med sina förtrogna Qiang Who och Fareed Cherukuri följer Dunja fienden varje minut; äntligen ska han åka dit!

Fienden är naturligtvis Kim Sleizner, polischef i Köpenhamn och samtidigt en av genrens slemmigaste skurkar. Han har bokstavligen gått över lik för att nå hela vägen till toppen. Han har utpressat. Han har misshandlat. Han har våldtagit. Han är på alla sätt en vidrig man. Men han är också en mycket skicklig psykopat som hela tiden klarat sig undan, mycket tack vare ett starkt kontaktnät inom den danska eliten, både inom näringslivet och offentligheten, ända in i regeringen. Han finns med bland maktens män i någon sorts hemlig förening. Sedan länge hatar han Fabian Risk, men mest av alla i hela världen hatar han Dunja Hougaard.

Redan den inledande dedikationen är imponerande smart. Prologen är helt underbar, en novell i hög klass. Berättelsen öppnar med att två döda kroppar hittas i hamnen i Köpenhamn. De finns i en bil på botten och de har inte funnits där länge. Mannen är klädd i smoking och identifieras snart som Mogens Klinge, operativ chef för polisens underrättelsetjänst. Kvinnan är naken och kan inte identifieras. Hon verkar komma från något annat land, möjligen prostituerad.

Med tanke på vem mannen är blir den en stor nyhet och ett stort fall för polisen. Kim Sleizner utser en av sina knähundar, Jan Hesk, till ansvarig för utredningen. Utöver de tre huvudkaraktärerna vimlar berättelsen av intressanta människor som ägnats stor omsorg av författaren och Jan Hesk är ett bra exempel. Det är första gången han fått ansvar för en så stor utredning; vi får följa hans våndor av många olika slag, hur han utvecklas genom alla olika prövningar och kanske blir någon helt annan sorts hund. Just karaktärsutvecklingen är en av de många olika sorters läsargodis som texten bjuder på.

Utöver ett genomgående starkt språk vimlar det också av snygga formuleringar, några få exempel: Om skvallret i förortskvarteret: ”Det var nämligen så det var här bland tubsockorna”. Om en trött kafémacka: ”Smörgåsen växte som fogskum i munnen”. På väg bort från en brottsplats: ”är det något jag inte längre har är det här att göra”.

Den här nya texten ger oss även miljöskildringar på en annan nivå än tidigare. Det gäller kanske framför allt staden Köpenhamn som utvecklas till en alldeles egen karaktär, men även interiörer av många olika slag; från exklusiva till enkla, från vackra till makabert hemska, allt skildrat med stor omsorg och ett filmiskt språk.

Men framför allt är nog Stefan Ahnhem känd för sin fantasirika dramaturgi, för intriger där läsaren måste hålla sig krampaktigt fast för att inte kastas ut i de snabba hårnålskurvorna. Om det är något han inte är så är det rädd för att ta i, om det funnits en tävling i just det skulle han ha guldmedaljen bärgad, men det är också en balansgång på slak lina, det kan vara lätt att falla ner i platt effektsökeri. I en del av de tidigare böckerna kan jag tycka att han ibland darrat en smula på manschetten men nu balanserar han säkert hela vägen in i mål. Riktigt lustfyllt för en imponerad läsare.

Naturligtvis kommer jag att sakna Fabian Risk & Co men ser med spänning fram emot vad denna skickliga spänningsförfattare ska komma med efter sin nu avslutade succéserie.

Författaren

Stefan Ahnhem är född 1966 i Stockholm, uppvuxen i Helsingborg och bor idag i Köpenhamn sin danska fru Mi och deras barn.

Tillsammans med Peter Folkesson (numera Peter Jubel) utgjorde han synt/ambient-gruppen Spacelab mellan 1985 och 1993. Under 90-talet började han arbeta som manusförfattare för film och TV. Först inom humor, Rena rama Rolf, och sedan inom spänningsgenren med start i filmatiseringen av Karin Fossums bok Den som fruktar vargen. Bland annat har han skrivit manus till flera filmatiseringar av Mankells Wallanderdeckare.

Han debuterade skönlitterärt 2014 med Offer utan ansikte, den första boken i serien om Fabian Risk och den fick Crimetimes pris för årets bästa deckardebut. Sedan dess har serien fått ett antal priser i flera länder. Böckerna har sålts i mer än två miljoner exemplar i 30-talet länder och sannolikt kommer även hans böcker att filmatiseras. Han har själv sagt att då blir det andra än han som får skriva filmmanus.

Utgivna böcker

  • 2021 Den sista spiken
  • 2019 X sätt att dö
  • 2018 Motiv X
  • 2016 Arton grader minus
  • 2015 Den nionde graven
  • 2014 Offer utan ansikte

Anders Kapp, 2021-05-19

Bokfakta

  • Titel: Den sista spiken.
  • Författare: Stefan Ahnhem.
  • Utgivningsdag: 2021-05-17.
  • Förlag: Forum.
  • Antal sidor: 478.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *