Imponerande Stockholmsmörker

Jag gillade John Willander Lambrells debut 2021 med Den som vet, tyckte ännu bättre om tvåan Tre som såg från förra året och med nya Mörkt arv tar han ytterligare ett steg i sin utveckling som författare. Det är riktig kul att få följa en sådan positiv rörelse i ett nytt författarskap. Från Vimmerby respektive Malung förflyttas vi nu till centrala Stockholm med dess annorlunda förutsättningar för människor att skapa vettiga liv. Han använder skickligt miljöbytena för att, med ett återkommande och välkonstruerat ramverk, röra sig mellan helt olika samtidsfenomen som utgör den varierande kontexten för dessa spänningsberättelser; nu det ofta rätt hårda livet i den stora staden, inte minst för unga människor, med en sjuk bostadsmarknad, absurda förväntningar på ytlig framgång, ett infekterat krogliv, ensam anonymitet i folkmassor och mycket annat. Det märks tydligt att detta är en hemmaplan för författaren. I denna värld rör sig en kvinnohatande seriemördare som måste avslöjas innan han slår till igen. Riktigt bra spänningsläsning!

Serien lever mycket på två starka huvudpersoner som också bär den långa berättelsen, de är ett udda par som skapar en intressant dynamik.

Kriminalkommissarie Monica Eurell är tveklöst en skicklig polis med en stark meritförteckning, inte minst från hennes senaste fall under detta år (de två tidigare böckerna). Hon är en medelålders, egensinnig, tuff och kompromisslös kvinna, en person som i stor utsträckning struntar i vad andra tycker. Hon har nyligen rätt motvilligt flyttat till Stockholm för ett jobb på NOA, skrev med vånda på sitt anställningsavtal, en tillsvidareanställning, en ”tillsjagdörellerhartillräckligtmedpengarförattsägauppmiganställning”. Hon trivs egentligen bättre i mindre sammanhang, är inte en stororganisationsmänniska men hon behöver den rätt rejäla löneökning som det nya jobbet ger. Hon vill verkligen försöka hjälpa sin lillasyster Lisette som hamnat i kriminalitet och flytt landet med pojkvännen Niko för att undvika fängelse. För att hjälpa henne krävs en bra advokat och det är dyrt. Det är en del av seriens långa berättelse, systern tar inte stor plats i just denna del men däremot utvecklas hennes kontakter med stjärnadvokaten Johan Karlsson en hel del. På NOA har hon ingen större respekt för sin chef Claes Tryggvesson och när hon som spaningsledare ska chefa för en ganska stor grupp kolleger visar det sig att en skicklig polis inte nödvändigtvis är en bra ledare.

Den andra huvudpersonen är betydligt yngre, har just fyllt trettio; profileraren Benjamin Krantz har i stort sett obefintliga sociala förmågor, men är supersmart inom sitt område med en expertutbildning från FBI. För varje ny person han träffar gör han i tysthet en analys av den människan, en mycket snygg komponent i texten. Han har en trasslig bakgrund som bidrar till seriens långa historia. Hans mamma lämnade familjen när han var mycket liten, han har som vuxen tagit reda på var hon finns i Tyskland men inte tagit kontakt. I stället växte han upp med sin pappa Martin som var en internationell storhet inom profilering, skapat mycket av hela det fältet. Det var bara de två och redan från mycket unga år fick Benjamin följa med sin pappa i jobbet, han lärde sig mycket av honom. Pappan tog livet av sig för några år sedan och Benjamin bor kvar ensam i den stora lägenheten, har inte ändrat någonting, hans intresse för inredning är om möjligt mindre än hans intresse för sociala sammanhang. I den här delen dyker det upp en del hemligheter från hans familjehistoria. Han hittar också en kartong där pappan samlat material om några olösta fall. Han är anställd på NOA, respekterad för sin höga kompetens, men han fungerar inte heller som teammedlem i organisationen.

Det udda paret Monica och Benjamin fann varandra i debutromanen och har etablerat någon sorts vänskap där de, som bägge har svårt med tillit, med att öppna sig för andra människor, faktiskt litar på varandra. I upptakten av den här boken brottas Monica med det faktum att hon är på väg att bli sambo, rätt framgångsrika restaurangägaren Chabrel Gemayel flyttar in kartong efter kartong i hennes lägenhet på Kungsholmen och hon vet inte riktigt om det är en bra idé. Benjamin jagas av Tove Andersson på produktionsbolaget Liter som driver en podcast om kriminalfall och som vill intervjua honom. Det verkar komma mycket närmare hans egen familjehistoria än han är bekväm med. Bägge dessa delar blir viktiga komponenter i den nya berättelsen.

De två tidigare böckerna utspelar sig i mindre samhällen, Vimmerby respektive Malung, men nu finns vi i centrala Stockholm, särskilt det intensiva nattlivet kring Stureplan med Holger Bloms Svampen som nav. Här tillbringar tjugoettåriga Emma Jönsson det mesta av sin tid, kämpar för att etablera sig i Stockholm, lära känna viktiga människor som kanske kan hjälpa henne till en framtid som skiljer sig helt från hennes uppväxt i Växjö. Det är inte så enkelt när man inte har några pengar, men hon är ung, snygg och det finns ju oftast män som vill betala.

Hon lever kroglivet på nätterna och sover på dagarna i ett sorts kollektiv. Lägenheten står på Victor Stenqvist men han bor inte där, han profiterar på bostadssituationen i Stockholm, har ett antal lägenheter som han styckar upp i så många minimala rum som möjligt och hyr ut dem svart i andra hand. Hans dröm är att bli rik med så lite arbete som möjligt och han är på god väg mot det målet. Alla de andra som bor tillsammans med Emma är studenter från andra länder som förgäves försökt köa sig till de alltför få legitima studentrum som finns i huvudstaden. Emmas omvända dygnsrytm gör att hon knappt lärt känna de andra men inte sällan äter hon frukost med Rizwan Yousafi som verkar gilla henne allt mer. Då är hon på väg mot sängen och han på väg mot en ny dag.

En morgon på senhösten 2019 hittas hon mitt i Hagaparken av en trettonårig pojke på väg till skolan. Hennes döda och nakna kropp är i två delar, itusågad, rengjord och helt tömd på blod. Hon har sannolikt varit död ett par dagar men kroppen måste ha placerats där den hittades bara några timmar tidigare. Och ingen har anmält henne saknad.

Under utredningen hittar de två tidigare mord med så pass många likheter att det sannolikt måste vara samma förövare, det handlar alltså om en seriemördare. Intresset från media ökar och trycket på Monica och hela utredningsgruppen blir allt hårdare. Det blir många turer på vägen till den dramatiska upplösningen.

Det är riktigt välskrivet med en väl avvägd rytm och eleganta rörelser mellan olika berättarperspektiv. Arkitekturen är beundransvärd och intrigkonstruktionen intelligent. Författarens tre böcker visar på en sällsynt förmåga att väva in helt olika typer av samtidsfenomen, den här gången olika aspekter på det ofta rätt hårda storstadslivet, inte minst för unga människor.

Det finns ett nörddrag hos den här författaren och det säger jag med stor respekt, gillar nördar och kan sörja en smula för att jag aldrig riktigt klarat av att ta på mig det epitetet. Han förefaller gilla research, att grotta ner sig i saker, och det är en bra författaregenskap, berömvärt utan tvekan. Men det finns en baksida av det myntet: väldigt mänsklig är viljan att visa upp det man lagt stor möda på att lära sig; många kan säkert minnas stoltheten i att visa att man lärt sig simma för föräldrarna – ”titta så duktig jag är!” Det är bra att ta reda på en massa detaljer om olika fenomen som man skriver om, det ger en stadig plattform att utgå från, men om man skulle redovisa alla detaljer för läsarna skulle det bli tråkigt. De kommer inte att tänka: ”oj så duktig den här författaren är som har tagit reda på allt detta”. I stället kommer de att gäspa. Den här författaren är inte alls där, inte ens i närheten, men om det finns en risk att hålla ögonen på i den fortsatta utvecklingen av författarskapet så är det nog just detta.

Med sin utvecklingskurva har författaren verkligen utmanat sig själv, kan han verkligen ta ytterligare steg i samma riktning med sin nästa bok? Den här bokens avslutande cliffhanger pekar i alla fall på intressanta förändringar i förutsättningarna för nästa berättelse.

Författaren

John Willander Lambrell är född 1985 i Stockholm. Han har jobbat med PR, podcasts och radio, djar och har ett stort intresse av true crime, som inspirerat till skrivandet. Tillsammans med Messiah Hallberg och Klara Doktorow driver han nu podden The Daily Messiah. Mörkt arv är hans tredje bok med Benjamin Krantz och Monica Eurell i huvudrollerna.

Anders Kapp, 2023-03-27

Bokfakta

  • Titel: Mörkt arv.
  • Författare: John Willander Lambrell.
  • Utgivningsdag: 2023-03-20.
  • Förlag: Polaris.
  • Antal sidor: 364.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...