Glittrande kinderägg

Med Skriften i vattnet ger oss John Ajvide Lindqvist något helt nytt för honom; en internationell thriller av storslagna och imponerande proportioner befolkad med exceptionellt minnesvärda karaktärer. Fondvägg för berättelsen är den globala klimatkrisen och det är förvånande att inte fler använder den tematiken i en samtid när vi bland mycket annat fått en ny riksdagsmajoritet som lyckades sälja in en självmordspakt: ge oss röster så ska vi starta en rea på fossila bränslen och minska de fossilfria inslagen i bensin och diesel. En så komplett galen verklighet måste vara tacksam för skönlitterära författare att arbeta med. Ajvide har sedan länge visat att han är en litterär stjärna och nu använder han sin förmåga på nya sätt där den internationella handeln med olja och utsläppsrätter finns i bakgrunden när tre förmögna par från Sverige, Kina och Frankrike just slagit sig ner runt bordet på bryggan vid Knektholmen för att fira midsommar 2019. Snart består de sex mest av slamsor sedan två maskerade män i en båt mejat ner dem med mycket moderna automatvapen. Den enda som överlever är värdparets dotter Astrid som kastat sig ner i vattnet under bryggan. I berättelsen som följer får vi ett nytt återkommande par att älska: författaren Julia Malmros och arton år yngre hackern Kim Ribbing. Men det räcker inte med detta, vi får mer på köpet i detta kinderägg: vi får ett nytt avsnitt i Sveriges värsta litterära realitysåpa, Millennium. Kopplat till detta får vi det som måste vara en mycket roande juridisk balansgång på slak lina.

Värdparet som också äger ön är Olof och Gabriella Helander; det är Olofs internationella handel med utsläppsrätter och klimatkompensation som förklarar deras förmögenhet. Chen Bao från Kina gör även han affärer i klimatbranschen och finns på plats tillsammans med hustrun Chen Min. Cédric Montaigne är fransk EU-parlamentariker med ansvar för samordningen av klimatarbetet i unionen och är gäst på ön i Stockholms skärgård tillsammans med hustrun Suzanne.

Alldeles nära Knektholmen finns Tärnö där Julia Malmros bor i sin stuga över midsommar. Hon hade jobbat som polis i tjugo år när hon började skriva sin första bok, en polisroman med kriminalkommissarie Åsa Fors i huvudrollen. Det blev en stor succé, både i Sverige och utomlands, såld till fyrtio länder. Hon har nu kommit ut med fyra böcker i serien och tjänar mycket bra på dem, har slutat som polis och är heltidsförfattare sedan några år. Hon har hunnit bli fyrtiosex och lever själv efter skilsmässan några år tidigare. Hon är i stugan för att hämta sig från den stora katastrofen.

Sedan Stieg Larsson själv hunnit skriva de första tre delarna av Millenniumserien, innan han dog, och David Lagercrantz skrivit ytterligare tre delar pratades det om att det då var slut på denna serie. Vi var få som trodde på det, det ekonomiska värdet var alldeles för stort för att det inte skulle bli en fortsättning, frågan var egentligen bara vem som skulle skriva fortsättningen. I den här berättelsen hade erbjudandet gått till Julia Malmros som först var skeptisk men så småningom blev allt mer engagerad, gjorde omfattande research och hade kommit långt med manus, nästan en helt färdig bok. Så blir hon i detta sena läge dumpad. I strid med alla avtal går hon ut med detta i direktsändning hos Malou efter tio i TV4. Skandalen är ett faktum, hennes telefon ringer hela tiden, och hon flyr till stugan.

Om jag förstått rätt är detta exakt vad som hände John Ajvide Lindqvist själv, med undantag för publiciteten som han i stället sköter i denna fiktiva form vilket säkert är juridiskt utmanande med tanke på de mångsidiga avtal som säkert omgärdat processen. Men samtidigt är det ett metaberättande som jag tycker är hysteriskt kul.

Irma Ryding, åttioett, var aktiv som deckarförfattare redan på sextiotalet, innan Julia var född, och ger fortfarande ut en deckare om året. Hon är en mycket klarsynt, tuff och intelligent kvinna. Hon och Julia har blivit nära vänner och samtalen mellan dem är väldigt underhållande. Irma är en av mycket få som Julia kan prata med om situationen och det är hon som kommer med idén om att ändå skriva färdigt och ge ut boken. En del måste naturligtvis förändras, hon kan inte använda Millenniums huvudpersoner Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander men kanske kan det ändå gå? Julia funderar: ”Hon skulle kasta om könen så att dataexperten är en ung kille och journalisten en äldre kvinna, någon som … hon själv.”

Skriften i vattnet är Ajvides version av Millennium 7 samtidigt som den officiella Millennium 7 kommer ut fjärde november. Det finns mängder med roande blinkningar kring detta faktum genom hela texten.

Under sin research hade Julia problem med Lisbeth Salander, hon saknade tillräckligt med datakunskaper för att kunna skriva fram henne trovärdigt och behövde hjälp. Genom förlaget fick hon kontakt men den skicklige yngre hackern Kim Ribbing som blir berättelsens andra huvudperson. Kim har en svår bakgrund som skrivs fram i särskilda kapitel. Sin barndoms somrar tillbringade han på Roshults herrgård med sin farfar, greve Sigward Ribbing, som är ett monster under den eleganta ytan. Kim far mycket illa och hans föräldrar blundar för den uppenbara misshandeln, det är greven som sitter på familjens pengar. Kim försvinner in i datorernas värld men tränar också en hel del, kommer till och med in i juniorlandslagstruppen i gymnastik. När han är fjorton dör både föräldrarna och hans farfar så Kim står ensam i livet. En mycket trasig ung man men stormrik och med alldeles speciella förmågor.

När Julia och Kim träffas har han hunnit bli tjugoåtta och något händer mellan dem, trots åldersskillnaden på arton år. När de första gången hamnar i säng blir Julia förskräckt, hela Kims kropp är fylld av ärrvävnad. Men de hamnar i säng igen, och igen, och … Deras relation skrivs fram väldigt skickligt, kanske använder författaren sina egna erfarenheter från sitt långvariga äktenskap med arton år äldre Mia? Men Kim är annars inte så lik sin skapare, han är en mycket sluten ung man som har svårt att kommunicera och svårt att lita på någon.

Kanske blir det för mycket så Kim försvinner till Kuba under tre månader för något projekt, de två har ingen kontakt under den tiden. Han kommer tillbaka och dyker överraskande upp hos Julia på Tärnö på midsommarafton när hon sitter ensam med sill och potatis. De hör skotten från grannön och ger sig iväg med båten, Julia var barndomsvän med Olof och är orolig, det tar bara fem minuter dit. De är bland de första på plats och de larmar polisen. Kim tar hand om skräckslagna Astrid som fortfarande finns i det kalla vattnet under bryggan. När polisen väl kommer visar det sig att det är kommissarie Jonny Munter som kommer att hålla i utredningen. Han är Julias exman.

Det hela växer ut till en mycket internationell thriller som rör sig mellan Sverige, Shanghai, en by på Kuba (framgår tydligt att författaren och hans fru tillbringat många skrivmånader där), en norsk oljeplattform i Nordsjön och en hel del andra platser. På vägen möter vi mängder av speciella och minnesvärda karaktärer, får ta del av högdramatiska scener, får njuta av underhållande komponenter hela vägen fram till den dramatiska upplösningen som i läsarens hjärna blir en underbar filmscen. Ajvide är ruggigt bra och det är självklart att boken nominerats som en av årets bästa av Svenska Deckarakademin. Det här ska bli en trilogi kallad Blodstormen och det finns inte en chans att jag inte skulle läsa de följande delarna.

Författaren

John Ajvide Lindqvist är född 1968 och uppväxt i Blackeberg, där också hans debutroman från 2004, Låt den rätte komma in, utspelar sig. Innan han blev författare på heltid har han haft en karriär som trollkarl och ståuppkomiker,

Hans andra roman, Hanteringen av odöda, utkom i juni 2005 och i novellsamlingen som följde, Pappersväggar från 2006, får man bland annat veta vad som hände med de odöda. 2008 utkom romanen Människohamn, som utspelar sig i skärgården med havet som det stora skräckinjagande hotet och i maj 2010 utkom Lilla stjärna, en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Därefter kom Låt de gamla drömmarna dö 2011, en samling noveller, kåserier och andra texter.

Hösten 2017 utkom X – den sista platsen, den avslutande delen i trilogin Platserna. Här väver han samman alla trådar från de två tidigare böckerna, Himmelstrand – den första platsen och Rörelsen – den andra platsen. Den senare blev nominerad till Augustpriset 2015. Böckerna i Platserna kan även läsas fristående som egna berättelser. 2021 kom han ut med sin längsta roman hittills, Vänligheten. Och nu alltså Skriften i vattnet, första delen i trilogin Blodstormen.

Han har också skrivit filmmanus, teaterpjäser och mottagit en rad priser, bland andra Selma Lagerlöf-priset och GP:s litteraturpris. Hans böcker finns utgivna i över trettio länder.

Anders Kapp, 2022-10-28

Bokfakta

  • Titel: Skriften i vattnet.
  • Författare: John Ajvide Lindqvist.
  • Utgivningsdag: 2022-10-19.
  • Förlag: Ordfront.
  • Antal sidor: 473.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...