Visst läser jag en hel del nya böcker av olika favoritförfattare, men prioriterar gärna nya författare, debutanter eller sådana som jag själv inte läst tidigare. Det blir mest svenska författare, nästan bara skönlitteratur och inom det området en hel del spänning. Om några veckor är det dags för Bokmässan i Göteborg där det finns goda möjligheter att träffa många intressanta författare. En del av mässan är Crimetime som fokuserar spänningslitteratur. Här finns också Crimetime Award som belönar författare inom fem olika klasser och nyligen har man gått ut med nomineringar i flera klasser. Det gav upphov till en del funderingar, främst när det gäller debutanterna.
När det gäller klassen ”Årets deckardebut 2023” har en jury nominerat fem böcker (titlarna länkar till Kapprakts texter om böckerna.):
- Per Hellgren, En instängd man
- Lotta Malmhester, Sprucket ansikte
- Niklas Turner Olovzon, Isberg
- Johan Tralau, Höken sjunger om död
- Emmy Walt, Flykt
För att komma fram till vilken av dessa fem som ska vinna har man ett omröstningsförfarande på nätet och resultatet av den vägs samman med juryns bedömningar för att hitta vinnaren. Öppna omröstningar låter som en bra och demokratisk idé och visst kan en positiv effekt vara att olika böcker diskuteras och får uppmärksamhet. Jag är ändå tveksam, funderar på om det omröstningarna egentligen mäter är skicklighet i användningen av sociala medier hos författare och andra inblandade; den som har flest följare vinner och det behöver ju inte ha något direkt samband med böckernas kvalitet.
För mig är de tre bästa svenska spänningsdebuterna hittills i år (ingen inbördes rangordning än så länge):
- Hélène Gullberg, Adepten
- Per Hellgren, En instängd man
- Anna Platt, Ingen du älskar kan dö
Det finns alltså bara en titel som är med på bägge listorna och det finns flera förklaringar. Crimetime kallar priset för Årets deckardebut 2023 men om jag förstår det rätt så har man också kriteriet att det måste vara en skönlitterär debut (tidigare facklitteratur går tydligen bra); de som tidigare skrivit något skönlitterärt inom en helt annan genre exkluderas, vilket jag tycker är orimligt. Därmed kan till exempel inte Hélène Gullberg eller Anna Platt komma med bland Crimetimes nomineringar.
Lotta Malmhesters Sprucket ansikte och Niklas Turner Olovzons Isberg är starka debuter men bägge kom ut i september 2022 och kan inte ingå i begreppet ”Årets deckardebut 2023” för mig.
Det fanns mycket jag gillade med Johan Tralaus Höken sjunger om död och Emmy Walts Flykt men inte tillräckligt för att de skulle hamna i toppen.
Crimetime delar också ut andra priser. Jag läser inte barndeckare och kan därför inte ha några synpunkter på ”Årets barndeckare 2023” som genomförs enligt samma modell: en jury har nominerat fem böcker och sedan bidrar en omröstning till att komma fram till vem som vinner.
Dessutom finns priserna Årets Deckarförfattare och Årets svenska deckare som jag tror baseras på statistik från en av lyssningstjänsterna för ljudböcker, tillika Crimetimes huvudsponsor, och förstår inte riktigt vilket värde de priserna skulle kunna ha. Om man skulle vilja belöna de som säljer mest så finns det betydligt bättre statistik som tar med hela marknaden, inte bara siffrorna från en leverantör. Möjligen inkluderas också andra siffror i statistiken än antalet lyssningar men priserna är ändå svårbegripliga.
Slutligen finns Årets hederspris till vilket det inte finns några nomineringar, det blir en överraskning vid ceremonin som genomförs under Bokmässan, start 16.00 lördag 30 september och i år tänker jag vara på plats.
Sedan är det bara att vänta på landets tyngsta priser inom spänningslitteraturen, Svenska Deckarakademin kommer med sina nomineringar och vinnare senare under året. I samband med det kommer också Kapprakts ranking av de bästa, både debutanter och etablerade författare.
Anders Kapp, 2023-09-12