Ett eldhav utanför Saltkråkan

Vid den här tiden förra året debuterade Magnus Abrahamsson med Underström, en spänningsroman förlagd till Saltkråkan, eller Norröra som ön, där huvuddelen av den populära serien spelades in, heter i verkligheten. Jag tyckte om debuten och ville naturligtvis ta del av uppföljaren Eldhav. Läste den redan i slutet av april inför ett samtal med författaren under Stockholms bokhelg i maj, men nu finns boken utgiven så det är dags att skriva några rader om den. Öppningen är dramatisk. Det är en sen augustikväll, solen har gått ner för länge sedan; på en klippa längst ut på Skäret på Norröra står en seriemördare och blickar ut över havet, han har givit upp försöken att somna och tagit en promenad i stället. Från sundet vid Bromskär hör han ljudet av en båtmotor på låga varv, han ser ett svagt fladdrande ljussken från båten, som från en eld, han ser konturerna av båten och kan nog gissa vem det är. Så kommer explosionen, ett bländande ljussken, en kaskad av eld. Det är en bra uppföljare till den imponerande debuten, även om han är rätt ny inom skönlitteratur har han lång dramaturgisk erfarenhet som tydligt demonstreras i berättandet. Han har också skapat starka och komplexa återkommande karaktärer som det är intressant att följa och som är hållbara ett bra tag till.

Från min barndom kommer jag ihåg ett udda nöje; jag och några kompisar tyckte det var jättekul att först lägga ner mycket arbete på att bygga en fin modell, kanske av ett fartyg, för att sedan låta fartyget explodera med hjälp av de kraftigaste smällare vi kunde komma över. Undrar om inte den här författaren har liknande böjelser, att först göra något fint för att sedan förstöra det?

I den första delen såg vi det i form av karaktären Vigor Björsell, en åldrande advokat som är ordförande för samfällighetsföreningen på ön, det lokala samhällets stöttepelare, känner de flesta, har koll på det mesta, omtyckt av många. Han håller sig i form med hjälp av långa promenader på ön och kajakturer runt ön varje morgon. Men under ytan finns något helt annat. Han har inte exploderat än, i alla fall inte så att det syns utåt, han finns med även i den andra delen och är nog en del av seriens långa berättelse.

Exploderat har däremot Adam Zajac i den nya boken; det är han som står surrad till rors, bokstavligen, i det eldhav som hans båt förvandlas till i berättelsens inledning. Trots att han dör redan på de första sidorna spelar han en viktig roll i handlingen. Han var en mycket välkänd och omtyckt person, inte bara på ön utan i mycket större kretsar än så; en skicklig entreprenör som sedan han dragit in sin första miljard växlat inriktning och blivit känd och framgångsrik chef för den stora hjälporganisationen NUFA, Nations Unite For Aid, som gör fantastiska insatser för behövande människor, en innerligt god och respekterad person. Och efter att författaren byggt upp denna vackra karaktär låter han sedan konstruktionen successivt gå sönder ända fram till inledningens eldhav där han förvandlas till kol. Det är en både snygg och läsvärd destruktion.

Kring detta fall samlas seriens återkommande karaktärer. Huvudperson, utan att dominera för mycket, är polisinspektör Elsa Kahn, som försöker få ordning på sitt havererade liv. Hon är drygt sextio men ser yngre ut, smal och smidig. Hennes otrohet gjorde slut på äktenskapet och varken hennes exman Jonas eller tonårssönerna Albin och Otto ville veta av henne. Hon var länge sjukskriven och ägnade sig åt alltför mycket Mezcal och starka sömntabletter. Men nu har hon lyckats låta bli alkoholen rätt länge, gått i terapi och lyckats återskapa en del kontakter med sönerna.

Som polis är hon erkänt mycket skicklig, men egensinnig och inte så lätt att samarbeta med. ”Hon måste under hela sin karriär varit obekvämare än höga klackar.” Hon hatar stan i allmänhet och polishuset inne i Stockholm i synnerhet, vill vara i stugan på Norröra, hennes enda trygga punkt. Hon har också fått en speciell tjänst som en ganska lössläppt rådgivare och konsult åt utredarna på Grova brott, ett jobb som hon i huvudsak kan sköta på distans. Hon och hennes chef Eva Eriksson delar på en hemlighet, en del av seriens långa berättelse, som tar några steg i den nya boken.

Vi återser också polisen Sabina Blomdahl, några år yngre än Elsa, också en rätt obekväm person, ”dryg, överlägsen och ibland rentav elak”. Dessa två kvinnor rök ihop rätt rejält i den första boken, men han hittat rimliga former för att kunna samarbeta.

Betydligt smidigare är åklagaren Matti Lark som med sin ”sorgset målmedvetna look och ostyrigt bruna hår” följer sina fall mycket närmare än vad åklagare oftast gör. Hans fru Ylva är missbrukare som pendlar ut och in på olika behandlingshem vilket skapar en svår situation för deras barn. Han längtar efter en annan sorts liv för sig själv och barnen men vet inte riktigt vad han ska göra. Matti och Elsa kom varandra rätt nära i den förra boken, närmare än Elsa är riktigt bekväm med.

Det dyker naturligtvis upp många andra karaktärer men särskilt intressanta i den här berättelsen är Filip Johansson och Maja Rundgren, mycket nära vänner sedan länge med en rätt destruktiv relation, ett udda par som på vägen in i vuxenlivet ägnar sig åt en hel del som ligger utanför lagens råmärken. I deras vänkrets ingår också Lovisa Börjesson vars mamma Sofia, fyrtiofemårig lärare, numera har efternamnet Zajac sedan hon gifte sig med Adam. Lovisa har behållit det gamla efternamnet, hon var aldrig så förtjust i sin styvfar.

Dramaturgin är imponerande med snygga rörelser mellan olika berättarröster och en skicklig balansgång mellan det aktuella fallet, primärt Adam Zajacs liv och död, och vad som händer i de olika karaktärernas liv. En bladvändardrivande detalj är att författaren då och då låter oss läsare få veta mer än berättelsens karaktärer vilket gör oss ivriga på att få reda på när den informationen ska komma upp till ytan och vilka konsekvenser det kan få.

Ett problem som den här författaren delar med de flesta serieskrivare är graden av hur ”fristående” de olika delarna ska vara, ett ord som ofta används i förlagsbeskrivningar för att inte skrämma bort de som inte läst tidigare delar. Delarna har normalt alltid en komplett berättelse som inleds och avslutas inom samma bok. Men de har också en eller flera längre berättelser i form av återkommande karaktärers utveckling och en del annat. För att hantera den problematiken kan man använda en inledande kort resumé som ger nya läsare tillräcklig bakgrundsinformation och som andra kan hoppa över. Det är en bra lösning som väldigt få använder. Den vanliga, och mycket sämre, lösningen är insprängda tillbakablickar i den nya texten. I den här boken tror jag att ”förra sommaren” återkommer ett trettiotal gånger och det blir bara irriterande för alla; för lite information för nya läsare och tråkig upprepning för gamla. Så snälla författare: övergå till resuméer i stället.

Men efter detta gnäll kan bara konstateras att det här är en skicklig författare som även om han är ny inom det skönlitterära fältet har utvecklat sin berättartekniska förmåga under lång tid. Här finns starka och intresseväckande karaktärer, en väl fungerande kontrast mellan den idylliska skärgårdsmiljön och diverse olika hemskheter, ett väl varierat tempo som ger njutbar läsning med många spännande vändningar. Det är bara att se fram emot nästa besök på Saltkråkan som jag hoppas inträffar vid samma tid nästa år.

Författaren

Magnus Abrahamsson är född 1962 och bosatt i centrala Stockholm. Han har en omfattande erfarenhet inom främst film, TV och teater där han arbetat som manusförfattare, producent och även som skådespelare. Tidigare medlem i Pistolteatern där han spelade och skrev pjäser. Bland de produktioner han arbetat med för film och TV finns till exempel Sjätte dagen, Skilda världar, Medicinmannen, Helikopterrånet, Svenska Fall och Infiltratören. Tillsammans med Marit Danielsson etablerade han Skilsmässopodden och de två har även givit ut en bok på detta tema, Lyckligt skild, 2017. På samma tema har de två, förstärkta med Renée Lilliecreutz, skrivit ljudboksföljetongen Skilsmässobyrån (tio avsnitt). Tillsammans med Tomas Blom och Eva Callenbo Motsieloa har han även skrivit ljudboksföljetongen Livet X 3 (två säsonger med tio avsnitt vardera). Trots allt detta skrivande genom livet betecknades Underström som hans skönlitterära debut 2022, första delen i serien Mord på Norröra. Och nu finns tvåan, Eldhav, ute.

Anders Kapp, 2023-06-07

Bokfakta

  • Titel: Eldhav.
  • Författare: Magnus Abrahamsson.
  • Utgivningsdag: 2023-06-02.
  • Förlag: Bokfabriken.
  • Antal sidor: 463.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...