Grand final i Haugesund

Den ofrivillige serieskrivaren Geir Tangen dundrar fram med full kraft när han nu spränger målsnöret för sin Haugesundstrilogi med Död mans tango som kommer ut på svenska i dag. Det är en grandios final och en våldsam lek med hela deckargenren. Jag läste den i ett sträck och avslutade med ett stort leende på läpparna. Kommer verkligen att sakna de två huvudpersonerna Viljar Ravn Gudmundsson och Lotte Skeisvoll, varandras extrema motsatser som ändå kompletterar varandra väldigt väl i en halsbrytande intrig på en dramatiskt vindlande och spännande resa i riktning mot den slutliga upplösningen.

Geir Tangen är en av de mest kunniga i Norden när det gäller spänningslitteratur. Långt innan han själv debuterade som författare drev han Norges största bokblogg inom området och han skriver fortfarande mycket frekvent om nya böcker. Det innebär att han också har bättre förutsättningar än de flesta när det gäller att leka med genrens alla stereotyper vilket han demonstrerade tydligt i debuten med Maestro för några år sedan och som han blivit ännu bättre på i del två Ett krossat hjärta och nu i avslutningen Död mans tango.

Jag träffade honom när han besökte oss på Svenska Deckarfestivalen 2018 och han berättade en hel del om sin väg in i författarskapet. Som många andra hade han det trögt i portgången. När den första boken äntligen var antagen gick det förlaget i konkurs så han gav ut boken själv, vilket sällan ger några större försäljningssiffror. Men för Tangen gick det fantastiskt bra. Inte minst sköt det fart på allvar sedan han fick kontakt med svenska Ahlander Agency som sålde debuten till 15 länder. I den världen säljer man gärna rättigheter i paket, inte bara en bok i taget, så plötsligt hade Tangen avtal på en trilogi, vilket inte alls var tanken när han skrev den första boken. Men nu har han levererat! Och gjort det väl!

I ingressen kallade jag det för Haugesundstrilogin vilket på sätt och vis är sant, Tangen bor där och handlingen äger rum på den platsen. Men själv kallar han den hellre för Kaizerstrilogin. Kaizers Orchestra var ett mycket populärt norskt alternativrockband, aktiva 1999-2013, och titeln på debuten, Maestro, är också en av bandets låttitlar. Dessutom är bokens intrig är inspirerad av låttexten vilket även gäller även för de följande två delarna av trilogin. Ur låttexten till Död mans tango (klumpig översättning av mig):

Så adjö, adjö, önska mig lycka och framgång / Tänd ljus för mig ikväll. Ge min son en kram / Och hälsa från mig till prästen / För nu har jag blivit kristen / En del av den processen dödade mig nästan / Det jag tror på kan de aldrig kan ta ifrån mig …

Och det finns en del bibliska referenser i denna bok. En av de mest brutala berättelserna i Bibeln finns i fjärde moseboken, kapitel 16, där Korach gör uppror mot Mose, varpå Gud straffar Korach och hans folk. ”Jorden öppnade sitt gap och slukade dem och deras familjer, liksom Korachs anhöriga, och alla deras ägodelar. De störtade levande ner i dödsriket med allt vad de ägde, jorden slöt sig över dem och de var utplånade ur församlingen.” Andra klagade över att det var Moses fel att de dött och då straffar Gud också dem, totalt dör omkring 15 000 människor.

Redan i bokens inledning avslöjas att mördaren ser sig som denna hämnande Gud. Men vilka är då de synder för vilka de måste straffas? Tangen skapar sin egen version av de sju dödssynderna (sex i hans version): Sveket, Förnedringen, Fegheten, Föraktet, Falskheten och Högmodet. Av dem är det bara en som stämmer överens med den katolska kyrkans dödssynder, definierade av påven Gregorius I på 500-talet, men det är den värsta synden av dem alla: högmodet (vainglory på engelska och inanis gloria på latin). Kanske är det just den synden som förtjänar samma straff som drabbade Korach, att uppslukas av jorden …

Utöver Kaizers Orchestra och Bibeln finns en tredje referens på vilken Tangen bygger sin historia. Det kommer från George Orwells 1984 där det i kärleksministeriet finns ett alldeles särskilt rum: ”You asked me once, what was in Room 101. I told you that you knew the answer already. Everyone knows it. The thing that is in Room 101 is the worst thing in the world.” Den som kommer in i rum 101 möter sin värsta mardröm, sin största skräck, det är en tortyrkammare. (Namnet tog Orwell från ett mötesrum på BBC där han genomled många tråkiga sammanträden.)

Journalisten Viljar Ravn Gudmundsson är mer nergången än någonsin. Tack vare succé för en kriminalpod där har gräver i gamla fall lyckas han behålla anställningen på mediehuset vilket är ett under med tanke på hur man misshandlar sig själv med oceaner av nikotin och alla andra kemikalier. Och när han inte misshandlar sig själv gör andra det; han är trasigare än en Bruce Willis i en Die Hard-film, men haltar ändå vidare. Och regler betraktar han bara som förslag …

Kommissarie Lotte Skeisvoll är hans totala motsats, rättrådigare finns inte, moralens stöttepelare, alla regler är till för att följas. Hon faller sönder om en tavla hänger en millimeter snett. Men i ungdomen var det något som hände, som hon nästan förträngt, i den grupp som hon då umgicks med, som hon tappat kontakten med, men som nu dyker upp i samband med en serie brutala mord.

Och så delar Viljar och Lotte hemligheten om mordet på nynazisten Geirmund Bakken för ett halvår sedan, en hemlighet som växer till en mardröm, omöjlig att hantera.

Det här är riktigt bra och underhållande läsning. Geir Tangen tar i för fullt i en vindlande och kärleksfull lek med genrens alla stereotyper. Om man som läsare kommer på något ytterligare som omöjligt kan hända så kommer det garanterat i nästa kapitel. Urtrist pandemidag? Läs Död mans tango så blir du garanterat på mycket bättre humör.

Anders Kapp, 2020-03-25

Bokfakta

  • Titel: Död mans tango (Død manns tango, 2018, översättning Gösta Svenn och Helena Sjöstrand Svenn).
  • Författare: Geir Tangen.
  • Utgivningsdag: 2020-03-25.
  • Förlag: Forum.
  • Antal sidor: 334.

Länkar till mer information

  • Geir Tangen är en mycket aktiv och läst deckarbloggare sedan 2012, på sin webbsida men också mycket på Instagram.
  • Kollegan Lottens Bokblogg recenserade norska versionen Død manns tango när den kom 2018.
  • Du kan läsa mer om boken här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *