Räkna med tre i krigstidens Stockholm

Med Det första chiffret har Denise Rudberg gått igång med en helt ny serie förlagd till Stockholm 1940, mitt under brinnande krig, bland spioner och fiender, där tre mycket olika kvinnliga huvudpersoner förenas för att göra sin speciella del av krigsinsatserna.

Siffran tre är uppenbart viktig för Denise Rudberg. Hon har flera trilogier bakom sig, är serierna längre måste antalet böcker vara delbart med tre och hon har ofta tre huvudpersoner, så även i denna serie. I centrum finns Signe, Elisabeth och Iris, tre kvinnor vars liv förändras dramatiskt av krigstiden. Texten roterar kring dessa tre som är de tre berättarrösterna och som har egna kapitel där delas olika perspektiv bygger berättelsen på ett effektivt sätt.

De tre är mycket olika karaktärer, starka var för sig och skickligt uppbyggda av författaren. Signe kommer från landet med en hård uppväxt i ett frireligiöst hem och med bara några få års skolgång bakom sig. Elisabeth har växt upp gränsen till ren överklass med mycket goda ekonomiska förhållanden och fina skolor. Iris har tvingats fly från en högintellektuell miljö i Estland med sina två söner och saknar egna resurser i Sverige. De tre förenas från början av att alla besitter en extrem matematisk förmåga.

Tillsammans med många andra talanger som upptäckts på olika sätt samlas de till omfattande tester hos en gren av försvarsmakten där de visar sig helt överlägsna och de rekryteras till ett uppdrag som handlar om signalspaning och att knäcka koder.

Under läsningen kommer jag att tänka på en bok från förra året, Alexander Cavalieratos debut Släpp ingen jävel över bron som utspelar sig på samma plats och under samma tid. Det kan vara intressant att läsa bägge böckerna som ger olika perspektiv på krigstidens Stockholm. Bägge ger mycket levande och intressanta miljöskildringar som kompletterar varandra på ett spännande sätt. Cavalieratos research inför debuten var mycket omfattande, vilket visas i textens detaljer, men även Rudberg har uppenbarligen läst på väl.

Det finns mycket gott att säga om denna bok, men ROI är väl lågt. Jag vet att det är en introduktion till en serie men när jag investerar min tid i att läsa en bok vill jag ändå att den ska ge mig någonting mer än bara introduktion, det borde i alla fall finnas en delhandling som går i mål i den första boken även om mycket annat är öppningar till kommande böcker. Men något sådant finns inte. Så trots allt det positiva känner jag mig ändå lite lurad när jag kommer till slutet.

Denise Rudberg

Denise Rudberg är född 1971 och uppvuxen i Stockholm, där hon nu bor med två egna och två bonusbarn och sambo. Hon har bland annat studerat film och dramaturgi i New York.

Från debuten 2000 har hon varit mycket produktiv och framgångsrik inom flera olika genrer.

Från början var hon mest aktiv inom det område som oftast kallas chic lit men från 2010 gick fokus över till deckargenren med sin ”elegant crime”-serie om den ovanliga hjältinnan Marianne Jidhoff, medelålders änka och åklagarsekreterare, som löser fruktansvärda brott i överklassens salonger. Från början var det tänkt att bli nio delar, men nu när del nio kommer i oktober är hon inne på att det kommer att bli tolv böcker i denna serie.

Hon även givit ut trilogin Sthlmqueens om vänskapen mellan stockholmstjejerna Disa, Simone och Mercedes.

Denise Rudberg har också skrivit två ungdomstrilogier: Tillsammans om tre ungdomar med olika bakgrund som blir vänner genom ett tv-program de deltar i och sedan Baristas, där tre unga män från skilda uppväxtförhållanden lär känna varandra.

Det första chiffret är den första boken i en serie som hon kallar Kontrahenterna.

Anders Kapp, 2019-07-07

Bokfakta

  • Titel: Det första chiffret.
  • Författare: Denise Rudberg.
  • Utgivningsdag: 2019-05-13.
  • Förlag: Forum.
  • Antal sidor: 264.

Länkar till mer information

  • Du kan läsa mer om boken här och här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *