Livet som ett dockspel

Tornvillan i Söderköping är ett mycket ovanligt boutiquehotell i Söderköping vid sidan av Göta kanal. Det är inte stort, här finns bara sju rum men de är helt olika med särpräglade och tematiska interiörer. I hotellets foajé finns ett dockhus som är en exakt miniatyr av själva hotellet med små porslinsdockor som representerar de gäster som befolkar hotellet. Redan där finns en elegant metakonstruktion som gläder läsarna av Anna Roos senaste spänningsroman Ett dockspel. Det är skolavslutningstider när berättelsen inleds lördagskvällen 11 juni 2022. Gäster denna kväll är närboende som fått ett gratiserbjudande i någon underlig reklamkampanj som vi läsare inte begriper, omedelbart undrar över. Några av gästerna känner uppenbarligen varandra, de flesta verkar inte göra det, men kanske finns det ändå någon sorts trådar som binder dem samman? Det vi snabbt får veta är att när Kriminalvårdens generaldirektör Rickard Vinge och han fru Ellinor ska väcka trettonåriga dottern Stella till söndagsmorgonens frukost så finns hon inte på sitt rum, hon är försvunnen.

Om själva intrigkonstruktionen i denna text är relativt komplex så är kronologin rak och enkel, berättelsen utspelar sig från lördagskvällen till avslutningen påföljande lördag eftermiddag.

Här finns åtta berättarröster vilket är relativt många men ändå lätta att hålla reda på med hjälp av ett utmärkt inledande persongalleri. Den inledande kvällen är det Stella själv som äger perspektivet. Hon har just varit med under middagen med sina föräldrar och deras goda vänner, advokaten Lars och hans fru My Melander. Deras dotter och Stellas klasskompis Alice vägrade i sista stund att följa med till hotellet så hon har ingen att umgås med. De vuxna dricker allt mer, blir allt mer högljudda och Stella tycker de är pinsamt urtråkiga. Hon har lämnat bordet och sitter ensam i foajén vid dockhuset. Visst är hon för stor för att leka med dockhus men det finns ändå en del kul att göra.

Hannes Karlsson tillbringar natten i det rum som heter Fjärilshuset och där just fjärilar dominerar interiören. Han är en trettioårig polisassistent som får en central roll i utredningen av Stellas försvinnande, en utredning som leds av hans chef, kriminalkommissarie Silvana Forsén. Han lever annars tillsammans med sin mamma Sonja som ständigt ringer till sin son under dagarna. Rent fysiskt klarade hon sig oskadd från ett våldsamt rån mot den bensinmack där hon jobbade sista passet för snart tretton år sedan men psykiskt gick hon sönder, hon är livrädd för allt. Hannes har den mest frekventa berättarrösten utan att dominera.

Illusionen är ett rum fyllt av speglar som förvrider alla perspektiv. Där har Penny Jäger tillbringat natten. Liksom pappa Gösta arbetar hon inom kriminalvården men hon driver också en true-crime-pod som blir allt mer populär, hon har numera väldigt många lyssnare. Hon saknar sin lillebror Felix som hon älskade mycket trots att han tidigt gick snett i livet, hamnade i kriminalitet och som numera är död, mordet på honom är inte uppklarat.

I rummet Himmelriket bor under natten familjen Lahti med pappa Paul, mamma Eva och femtonåriga sonen Viggo. De såg på avstånd under lördagskvällen att familjerna Vinge och Melander också fanns på hotellet, vill inte alls träffa dem, och lämnar stället mycket tidigt på söndagsmorgonen. Klasskillnaderna är stora, familjen Lahti har inte alls de ekonomiska resurser som de andra två familjerna har, men de har ändå barn på samma skola, fina Adolfsskolan. Numera är det bara Viggo som går där, hans yngre fostersyster Rosanna (Rosa) gick i samma klass som Stella och Alice men är numera död, hon tog livet av sig, och han saknar sin lillasyster. Viggo har också sina egna kapitel.

Ett av rummen heter bara 13, oturstalet, och just otur tycker tjugoåttaåriga Daniel Granlund är det enda han fått i livet, inte var det kriminell han ville bli, det är bara otur att han hamnade där. Han bor över natten i rum 13 under namnet Anders Johansson och han saknar sin nu döde kompis Felix. Danne står för perspektivet i några kapitel.

Utöver dessa får Stellas mamma Ellinor, advokaten Lars och Magda-Maria, som arbetar på hotellet, en del utrymme för sina perspektiv. Men kanske är det Tornvillan som är den viktigaste karaktären? Både i full skala och som miniatyr. ”Hon tycker om att betrakta hotellets gäster, när de leker med dem, se hur de blåser liv i de livlösa pjäserna och använder dockorna för att skapa alla möjliga skådespel. Samtidigt som de, var och en för sig, är fast i sitt eget.”

Arkitekturen, intrigkonstruktionen, är imponerande snygg. Jag har lätt att framför mig se författarens välförtjänta glädje när hon leende skissade upp den från början. Kanske är det också ett genomgående tema i hennes författarskap; livet som en berättelse, en saga, ett spel där vi ofta kan vara mer inlåsta än vad vi är medvetna om eller skulle önska. Och visst blir det både läsvärt och spännande. I riktigt formstarka texter, som detta är, finns alltid en risk att formen går ut över den språkliga gestaltningen. Kanske finns det ett uns av detta i texten men i så fall inte mycket. Det här är bra läsning och dessutom alltid kul att möta författare som utmanar sig själva genom att välja nya vägar.

Författaren

Anna Roos är född 1981 och utbildade sig till civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare har hon arbetat på kasino och var under en tid bosatt i Atlanta i USA. Nu bosatt i Trosa där hon nu delar sin tid med ungefär hälften som egenföretagare inom ekonomiredovisning, främst för klassiska Bomans hotell, och den andra hälften av tiden åt skrivandet.

Hon debuterade som författare 2016 med thrillern Spel som delvis utspelar sig på Handelshögskolan i Stockholm som hon känner väl sedan studietiden. 2018 kom uppföljaren Pakt, som utspelar sig på Mauritzbergs slott vid Bråviken där hon spenderade mycket tid som barn. Därefter flyttade hon fokus till hemstaden Trosa för en trilogi med Vera Jansson som huvudperson som kom ut 2019-2020. Trilogin har ett genomgående sagotema. Den första delen, Lika i döden, har sagan Kejsarens nya kläder som tema. Del två, En evig sömn, är delvis inspirerad av Törnrosa och den tredje och sista delen, I mörka vatten, är delvis inspirerad av berättelserna om Näcken. I den nya och fristående Ett dockspel flyttar vi vidare till Söderköping.

Anders Kapp, 2023-02-13

Bokfakta

  • Titel: Ett dockspel.
  • Författare: Anna Roos.
  • Utgivningsdag: 2022-11-01.
  • Förlag: Louise Bäckelin.
  • Antal sidor: 266.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...