När livet blir en mardröm

Det är december, närmar sig jul, en kall kväll med ett lätt snöfall, det är snart dags för tioåriga Ture att gå och lägga sig. Han är en snäll och mjuk kille, älskar att teckna, har svårt att klara sig i skolan där han ofta blir utsatt av de mycket tuffare killarna. Men snart är det förhoppningsvis slut på det, efter jullovet ska han få börja på en annan skola, en resursskola med konstnärlig inriktning för barn med särskilda behov. Ture var bara drygt ett år när hans pappa Jonas dog, mamman Nicole var psykiskt sjuk, kunde inte fungera som vårdnadshavare, och sedan dess har han levt med sin faster Elsa, på alla sätt hans mamma förutom det formella, men nu är det kanske också dags för en förändring av detta, Elsa hoppas att äntligen få adoptera pojken sedan Nicole nyligen avlidit, utredningen pågår, hon är både nervös och förväntansfull. Ett vanligt liv förvandlas successivt till en mardröm i Anna Fredrikssons nya psykologiska thriller Nattsköterskan.

Huvudpersonen och berättarjaget Elsa är trettiosju år, sjuksköterska som arbetar natt på en avdelning för palliativ vård, älskar sitt jobb och är mycket engagerad i sina döende patienter. När hon arbetar på nätterna är Ture hos grannen Harriet, en äldre kvinna som gärna tar hand om pojken, de trivs bra tillsammans. Elsa är normalt tillbaka från jobbet innan Ture vaknar så hon kan fixa frukost och följa honom till skolan innan hon går hem för att sova.

Visst finns det en del utmaningar för Elsa och Ture, men det här är ändå liv som lyser av normalitet, helt vanliga liv, en bra startpunkt för en psykologisk thriller vars logik handlar om steg, en långsam förflyttning från vanlighet till det som inte är det. Viktigt är lagom stora steg, ett för stort kliv så är trovärdigheten borta från berättelsen, lagom stora steg så blir till slut även det mest osannolika helt möjligt att tro på. Och för varje steg stegras också den där nervösa oron, fjädrar spänns, vad är det egentligen som väntar bakom berättelsen nästa hörn, vad bubblar under ytan; alla de där känslorna som de som vill läsa psykologiska thrillers är ute efter väller fram.

Elsas stora engagemang för sina patienter är viktigt för henne, men här finns ett par problem. Döende människor vill ofta lasta av sig bördor som de burit länge, hemligheter av olika slag, och vänder sig till den som står närmast, inte sällan just Elsa, och bördorna är inte alltid enkla att ta emot, speciellt en får svåra konsekvenser. Engagemanget tar också tid, alldeles för mycket tid enligt hennes nya chef Jeanette som tjatar på henne om att hon måste jobba mer effektivt, bli mer professionell och mindre personlig.

Ett stort stöd för henne på jobbet är nästan trettio år äldre undersköterskan Venedela som är en stor trygghet med sin enorma erfarenhet och sin förmåga att verkligen se människor. De blir vänner på jobbet och blir det också på fritiden, umgås allt mer och närmare, Ture börjar uppfatta henne som den mormor han aldrig haft, men det finns en hel del som skaver.

Elsa plågas fortfarande av brodern Jonas död, de stod varandra nära, föräldrarna Anders och Susanne dog innan dess, Elsa och Jonas var hela den familj som fanns kvar och nu är det bara hon, hon och Ture.

Vänner något som Vendela också har ont om, hon är rätt ensam i tillvaron. En av få är Mirjam, de började på avdelningen samtidigt, är kolleger, och även om Mirjam är yngre började också umgås privat, blev vänner. De har olika liv, har inte träffats lika ofta de senaste åren, men när hon plötsligt börjar komma med våldsamma anklagelser mot Elsa gör det ont.

Om vännerna är få så är männen i hennes liv ännu färre, det var väldigt länge sedan hon hade någon relation. Men så börjar en ny vaktmästare på sjukhuset, Albin, och de börjar träffa varandra, umgås allt mer och det känns bra för henne, kanske kan det verkligen bli något? Men så backar han plötsligt undan. Varför?

De olika spänningsfälten byggs upp hela vägen till en nivå där livet förvandlas till en mardröm, där också det osannolika blir trovärdigt vilket är skickligt av författaren. Upplösningen blir väldigt dramatisk. Det finns en kort epilog några månader senare; jag är sällan förtjust i förklarande epiloger som ska lägga saker och ting till rätta och det gäller även här. Men det är nog min enda kritik mot en mycket välskriven och spännande thriller.

Författaren

Anna Fredriksson, född 1966 och bosatt i Stockholm, har sedan debuten med Sommarhuset 2011 givit ut tio romaner med relationer i centrum. Hennes romaner har fått ett fint mottagande av både recensenter och läsare och har sålts i över 750 000 exemplar, även till några andra länder. Hon är även manusförfattare och har skrivit manus till långfilmer och tv-serier som Rederiet, julkalendern Pelle Svanslös, Tjenare Kungen och Tisdagsklubben. 2022 debuterade hon i spänningsgenren med den psykologiska thrillern Minnesförlusten som nu kompletterats med Nattsköterskan.

Anders Kapp, 2024-01-10

Bokfakta

  • Titel: Nattsköterskan.
  • Författare: Anna Fredriksson.
  • Utgivningsdag: 2024-01-05.
  • Förlag: Forum.
  • Antal sidor: 363.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...