A match made in Scotland – tack för det!

A match made in heaven är ett slitet uttryck. Jag vet inte om det var ett himmelskt ingripande när Chris Brookmyre och Marisa Haetzman gifte sig, men läsare av spänningslitteratur kan bara vara lyckliga över att detta skotska par också kom på att det kunde förena sina två kompetensområden i den gemensamma pseudonymen Ambrose Parry. Nu kommer deras andra bok på svenska, En njutbar död, som utöver det också är en njutbar läsning. I den ibland lätt överbelamrade spänningsvärlden har de byggt ett alldeles eget och särpräglat rum som består av livet i Edinburgh i mitten av 1800-talet, en myllrande blandning av historiskt verkliga och fiktiva karaktärer, fängslande medicinhistoria på ett sätt som jag inte trodde var möjligt, mödosamma steg för den tidiga feminismen och allt detta i en osedvanligt spännande och välskriven kriminalhistoria.

Chris Brookmyre är en framgångsrik spänningsförfattare sedan länge med ett tjugotal storsäljande böcker bakom sig, utgivna i ett antal länder (dock ej i Sverige). Marisa Haetzman är läkare sedan tjugo år, specialiserad inom anestesiologi, som också skrivit om medicinvetenskapens historia. När nu det gifta paret skriver tillsammans under namnet Ambrose Parry är kombon rätt oemotståndlig; skönlitterär spänning kryddad med den trovärdighet som ges av hög medicinhistorisk kompetens. Att de som skottar valt Edinburgh är inte så förvånande och tiden, 1800-talets mitt, är sannolikt vald därför att det hände mycket inom den medicinska vetenskapens utveckling där och då. Edinburgh är också en stark karaktär i deras berättande, närvarokänslan är hög, researchjobbet är väl genomfört. Även om detta är skönlitteratur vimlar det av historiskt korrekta händelser, personer, upptäckter, metoder och annat (utvecklade det en del när jag skrev om den förra boken, Där inget vissnar mera, och ska inte upprepa det igen).

Unge Will Raven återvänder till Edinburgh efter ett års bildningsresa runt om i Europa. Året är 1849 och han kan nu titulera sig doktor. Han återvänder till den mycket kända läkaren James Simpson, där han tidigare varit elev, och får jobb på Simpsons praktik.

Där finns Sarah Fisher kvar, det hembiträde som Will var förälskad i tidigare. Han har inte hört av sig alls till henne under sina resor, ett äktenskap med ett hembiträde ser han som uteslutet, det skulle inte gynna hans karriär. Sarah är numera gift, inte längre hembiträde utan Simpsons assistent, mer påläst, smartare och mer kompetent än de flesta män i hennes omgivning med finare titlar.

Sarah och Will är de starka huvudkaraktärerna i berättelsen, bägge med krångliga bakgrunder. Sarah kämpar ständigt med alla de problem som en intelligent kvinna med enkel bakgrund har under denna tid. Hon är smart, stark och modig men drabbas ofta av problem. Will är en kantig person, kan vara våldsam, agera förhastat men samtidigt skicklig på sitt yrke och har ett starkt rättspatos.

James Simpson är utsatt för en förtalskampanj av illasinnade kolleger, motsättningarna inom läkarkåren är stora, och han ges skulden för ett märkligt dödsfall, ett av alldeles för många svårförklarade dödsfall i staden. Sarah och Will är övertygade om att ryktet är falskt och försöker ta reda på vad som egentligen händer. Men det är lättare sagt än gjort. De stöter på många problem och ibland våldsamma motståndare på vägen. Så småningom börjar de ana att dödsfallen inte är naturliga men mordens förklaring är närmast otänkbar.

Liksom i förra boken får läsaren rätt tidigt delar av svaren på gåtan, skurken har egna kapitel för sin berättelse. Det här är inte en berättarteknik som i huvudsak bygger på en överraskande upplösning, spänningen byggs på andra sätt och de fungerar verkligen. Berättarperspektivet växlar snyggt, i huvudsak mellan Sarah, Will och skurken. Det finns också en väl genomförd klassrörlighet i berättelsen där vi får gå mellan överklass och de mest utsatta. Och hela tiden känns ljuden och lukterna från Edinburghs gator i läsarens huvud.

Cecilia Falk har gjort ett kanonjobb med översättningen, hon ger oss en svenska som är alldeles lagom ålderdomlig för att medverka till en stark närvarokänsla i mitten av 1800-talet, naturligtvis utan att använda den svenska som verkligen skrevs då, det skulle vara nästan obegripligt för oss i dag. Känslig och säker balansgång!

Tidig feminism

Det finns många olika intressanta aspekter paketerade mellan dessa pärmar; en av många delar att glädjas över i paketet är insikter i svårigheterna för den tidiga feminismen. Det gäller för den praktiska vardagens alla hinder som möter smarta Sarah och många andra, men här finns också referenser till en del olika inspirationskällor. Särskilt gillar jag referenserna till Mary Wollstonecraft som fortfarande är mycket läsvärd i dag och här används främst hennes mest kända verk, prefeministiska A Vindication of the Rights of Woman (Till försvar för kvinnans rättigheter) från 1792. Ännu roligare att läsa är hennes A Vindication of the Rights of Men från 1790.

Konservatismens fader, Edmund Burke, hade just kommit ut med sin Reflections on the Revolution in France, en våldsam kritik mot tidens snabba förändringar. Mary Wollstonecraft blir arg, riktigt arg, och fylld av ilska skriver hon blixtsnabbt sin replik, en bok som kommer ut snart efter publiceringen av Burkes skrift, och den är en fullständig sågning av gubben Burke och hans mossiga tankar från hennes liberala och republikanska perspektiv. Boken är ett enastående exempel på intelligent vrede, på konsten att fullständigt ta heder och ära från en politisk motståndare med en riktigt skarpslipad penna. Dessa böcker av Burke och Wollstonecraft är korta och tillgängliga, rekommenderas varmt som ett litet läsprojekt om en politisk debatt 1790 som faktiskt har mycket att säga om det som händer i dagens samhälle.

Lika varmt rekommenderas Ambrose Parry som har mycket att säga om livet i mitten av 1800-talet, samtidigt som vi läsare kan njuta av en riktigt spännande berättelse när vi vandrar omkring på Edinburghs gator tillsammans med Will, Sarah och alla de andra karaktärerna.

Titeln

Det fanns en del klurigheter bakom originaltiteln på den första delen, The Way of All Flesh, konnotationer som gjorde den i princip oöversättbar. Den svenska titeln blev i stället Där inget vissnar mera. Förläggaren Hans-Olov Öbergs väg till den lösningen var både smart och kul (klicka på svenska titeln för mer om detta).

Den nya delens originaltitel är The Art of Dying vilket måste ha hämtats från Ars Moriendi (egentligen mycket längre titel men det är kortformen som är känd) som ursprungligen anses ha skapats 1408 av Jean Gerson, en teolog vid universitetet i Paris. Den blev en fullkomlig blockbuster, 50 000 exemplar innan år 1500 var en gigantisk upplaga på den tiden. Den översattes till de flesta folkspråk, till svenska i en första upplaga 1514, med ständigt nya versioner och tolkningar (inte bara litterära). Den senaste svenska versionen gavs ut av några teologer 2009 och finns tillgänglig i handeln och på bibliotek.

Översättningen från latin är enkel; på svenska blir det Om konsten att dö och på engelska The Art of Dying. Så om den första delens originaltitel var oöversättlig så är det här självklar. Men Hans-Olov struntar i det och kallar den i stället för En njutbar död. Och varför det? Vet inte, men kan gissa. Det finns redan en hel del, inte bara böcker, med olika varianter på ”konsten att dö” vilket kan göra formuleringen tråkig som titel för en ny bok. Men framför allt tror jag att han blev rätt förtjust i dubbeltydigheten i En njutbar död; i relation till bokens innehåll är det en mer intelligent svensk titel, vilket du kommer att märka när du läser den. Så hatten av en gång till!

Författarna

Ambrose Parry är en pseudonym för det skotska författarparet Chris Brookmyre och Marisa Haetzman. Chris Brookmyre är en internationellt bästsäljande och flerfaldigt prisbelönt författare som skrivit ett tjugotal böcker. Marisa Haetzman har över tjugo års erfarenhet som narkosläkare, och fann inspiration till den här serien när hon arbetade på en uppsats om medicinvetenskapens historia. Där inget vissnar mera var debuten och nu kommer alltså den andra, fristående, delen: En njutbar död. Bägge böckerna har nominerats till ett antal olika priser.

Anders Kapp, 2020-10-06

Bokfakta

  • Titel: En njutbar död (The Art of Dying, översättning Cecilia Falk).
  • Författare: Ambrose Parry.
  • Utgivningsdag: 2020-09-29.
  • Förlag: Southside Stories.
  • Antal sidor: 423.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *