Fängslande Österlensdrama

När det nu är dags för ytterligare en av årets svenska spänningsdebuter drar vi ner mot Österlen där våren redan är på väg, närmare bestämt till Karlavik (fiktiv plats men jag föreställer mig den som en något större version av Baskemölla eller Brantevik nära Simrishamn) där Iris Lund oväntat ärvt ett hus efter sin döda pappas fru Åsa som nu också avlidit utan nära släktingar. Resan söderut kommer väl till pass, det mesta hemma i Stockholm är på tok med krisande tonårsdotter, otrogen man, allt mer dement mamma och dessutom har hon blivit arbetslös. Konceptet känner vi igen, övertagandet av ett hus som naturligtvis innehåller hemligheter är rätt vanligt, i ett exempel från de senaste åren heter huvudpersonen till och med också Iris (där Bure i efternamn), men även om originalitetsnivån inte är så hög är Krillan Ahlséns debutroman Faller jag faller du välskriven, spännande och underhållande.

För mig är det ett trevligt återbesök; min mor var från Skåne och vi tillbringade många somrar där både när jag själv var liten och när mina egna barn var små. Mest på Österlen och de allra flesta verkliga platser som förekommer i den här texten känner jag igen väl; inte minst Stenshuvud (som har en viktig roll) men då mest badstranden intill som ofta kan bjuda på hisnande vågor, riktigt spännande för barn.

Iris Lunds föräldrar skilde sig tidigt och hon har växt upp med sin mamma i Stockholm utan nära kontakter med pappan som hon saknat mycket. Däremot har hon alltid haft en nära relation med sin mamma och det är smärtsamt när hon nu allt mer försvinner in i demensens dimmor. Trots omfattande hemtjänst och ständiga besök av Iris är det uppenbart att hon inte klarar sig hemma längre; hon måste snart in på något demensboende.

Pappan var den rätt kände konstnären Hasse Björkman som utöver sina egna verk också gav populära akvarellkurser på Österlen under många år. Hans nya fru Åsa var en framgångsrik chef med goda inkomster som gjorde det möjligt för dem att köpa ett hus med strandtomt i Karlavik där de bodde under stora delar av året. Även upp i åren var pappan en mycket attraktiv och charmerande man; de få gånger de träffades märkte Iris tydligt hur han alltid omringades av intresserade blickar från kvinnor i olika åldrar. Han dog för ett par år sedan i en tragisk olycka, ett fall på Stenshuvud, och efter det blev Åsa deprimerad, mådde allt sämre, fick dessutom cancer och har nu också hon avlidit. Iris hade ingen kontakt alls med henne under åren efter pappans död och blir förvånad när det visar sig att hon ensam fått ärva huset i Karlavik.

En stor utmaning för Iris är sextonåriga dottern Rosa, deprimerad och med självskadebeteende har hon nästan helt slutat gå till skolan och umgås med vänner. Iris lägger ner massor av energi på att försöka hjälpa henne, har fått tag på en av de bästa terapeuter som finns inom just detta område, men bara att få henne till de bokade mötena med honom kräver oändligt mycket.

Iris lever sedan länge med sin man Jesper men den låga som en gång fanns har slocknat, hon kan inte komma ihåg när de senast hade sex. Hon tycker att han alltid är frånvarande, både bokstavligen med mycket övertid i sitt IT-jobb inom spelutveckling och även när han är hemma är han ändå borta i datorn eller mobilen. Hon tycker att han aldrig tar initiativ till någonting; ska något hända är det alltid hon som måste se till att det sker. När hon så upptäcker att han är otrogen med en betydligt yngre kvinna på jobbet är måttet rågat, hon har svårt att se någon framtid för dem.

Hon är journalist och har jobbat länge på Månadskuriren, blivit rätt välkänd för hundratals stora personporträtt av kändisar från olika samhällssektorer. Men nu är det slut med det, strukturförändringar ledde fram till att hon blev av med jobbet och nu har hon några månaders uppsägningslön innan hon måste hitta något nytt.

Så hon sätter sig i bilen och flyr från allt ner till huset på Österlen. Planen är att kanske ägna någon månad åt att göra i ordning det för en försäljning som skulle kunna ge henne de miljoner som krävs för att hon ska kunna köpa en egen lägenhet år sig och dottern på Södermalm. Huset är mer nergånget än hon trodde och inte minst den stora mängden tomma vinflaskor visar att Åsa måste han mått riktig dåligt de sista åren. En av de första nätterna väcks hon av ett brak; under en trasig fönsterruta hittar hon en sten invirad i ett papper och på papperet står det med omsorgsfullt textade versaler: STOCKHOLMSJÄVEL FÖRSVINN HÄRIFRÅN!

Polisen avfärdar det som ett pojkstreck, men det blir allt värre. Naturligtvis hittar hon hemligheter i huset, det ingår i konceptet, hemligheter som leder fram till omprövningar av en del av det hon trott om sitt liv. Successivt lär hon känna allt fler människor i byn, på gott och ont.

Ett av bokens biteman handlar om utvecklingen för denna typ av platser som innebär att fastighetspriserna drivs upp av människor utifrån, inte minst från Stockholm, till nivåer som lokalbefolkningen inte kan konkurrera med; permanentboenden förvandlas till fritidshus och byarna mer eller mindre dör under stora delar av året. Reella och väl skildrade problem.

Utvecklingen av de nya relationerna i byn och händelseutvecklingen för de olika problemen på hemmaplan berättas på ett intressant intressant och välskrivet sätt. Jag gillar verkligen berättartekniken som är ganska ovanlig i dag. Samtidens genrestandard präglas av korta kapitel där vi hela tiden rör oss mellan olika berättarröster i samtid varvat med historiska kapitel. Här är det en enda person, Iris, som äger hela berättarperspektivet och vi befinner oss hela tiden i nutid; historiken kommer fram i minnen, tankar och dialoger. Väl genomfört!

Spänningshistoriens kärna finns i det hat som Iris utsätts för i byn; vad beror det på, varifrån härstammar det och vad kommer det att leda till? Det är spännande på vägen mot de svar som kommer i slutet.

Jag gillar verkligen huvudpersonens karaktärsutveckling genom texten. Iris Lund framstår tidigt som en fantastisk person som verkligen ställer upp för alla, gör allt för sin dotter och för sin mamma, försöker reparera relationen med sin man, är en skicklig journalist som framför allt är känd för sina stora och inkännande personintervjuer. Successivt växter det fram en insikt, inifrån och med hjälp av andra, om att hennes överdrivna kontrollbehov också kan vara en orsak till en del av hennes problem. Hon kämpar på med att försöka släppa taget då och då, lita på andra, och kanske också våga leva för sin egen skull. Det är insiktsfullt och berörande skildrat.

Det skulle vara överdrivet att kalla debuten för fantastisk, här finns alltför många välkända och välanvända komponenter, men det är en mycket välskriven text som på underhållande sätt fångar sina läsare på vägen mot upplösningen.

Författaren

Krillan Ahlsén är född 1967, bosatt med sin familj i Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm men i hennes familj finns också ett hus i Baskemölla nära Simrishamn på Österlen där hon tillbringat sina somrar ända sedan barndomen. Hon är journalist, var i många år redaktionschef på Icakuriren men har bland annat också varit programledare på Sveriges Radio. Nu skriver hon på deltid. Faller jag, faller du är hennes debut.

Anders Kapp, 2022-03-24

Bokfakta

  • Titel: Faller jag faller du.
  • Författare: Krillan Ahlsén.
  • Utgivningsdag: 2022-03-08.
  • Förlag: Bokfabriken.
  • Antal sidor: 409.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Please reload

Vänta ...