Spännande om den smutsiga staden

Australiska Hayley Scrivenor har gjort en internationell succédebut med sin spänningsroman Dirt Town som nu också finns ute på svenska. Titeln är öknamnet på småstaden Durton där handlingen utspelar sig, en glesbygdshåla vars blomstringstid sedan länge är över, ett döende samhälle som blir till en viktig karaktär i boken. I centrum för den här berättelsen finns annars Esther Bianchi, tolv år gammal när hon fredagen 30 november 2001 lämnar skolan tillsammans med bästa vännen Ronnie, egentligen Veronica Thompson, för den stundande helgen. De två har varit oskiljaktiga ända sedan de träffades för många år sedan och nu delar de vägen hemåt i sommarhettan (vi är i Australien) för att skiljas åt vid kyrkan; Esther tar till vänster och Ronnie fortsätter rakt fram mot sitt hem. Ronnie kommer fram till sin mamma Evelyn men Constance Bianchi får vänta förgäves på sin dotter, Esther är försvunnen. Riktigt bra spänningsläsning även om de höga förväntningar som alla internationella ovationer skapar kanske inte uppfylls fullt ut.

Vi läsare vet redan från start att Esther är död, bokens inledande prolog utspelar sig fyra dagar efter försvinnandet då hennes döda kropp hittas inplastad och slarvig nedgrävd vid en gård i stadens utkanter, men det vet ingen under fredagseftermiddagen då Constance börjar ringa runt och oron sprider sig i hela samhället; snart är de flesta engagerade i sökandet efter Esther.

Under de dagar som går lär vi känna många av stadens innevånare, många hemligheter avslöjas både i nutid och historiskt, en gruppvåldtäkt som inträffade för länge sedan, men aldrig anmäldes, kommer bland annat att spela en roll i berättelsen. Polisutredningen leds av kriminalinspektör Sarah Michaels som följer många olika trådar och äger berättarrösten i en hel del kapitel. Flera olika personer misstänks, några grips, rykten av olika slag sprids hela tiden i hög hastighet: ”Med tanke på alla fladdrande läppar var det ett under att hela Dirt Town inte lyfte som en trollslända och seglade iväg.”

Den som läst en del inom genren kommer rätt tidigt att förstå vem som är skyldig, vem som bär ansvaret för Esthers död, men det spelar ingen större roll, det finns så mycket annat som gör texten läsvärd. Ett av dessa värden handlar om konsekvenser; när man som här gräver upp en massa skit i ett litet och rätt slutet samhälle som generellt sett inte alls mår bra så får det konsekvenser, många familjers liv kommer att förändras radikalt i processen. Betydande läsvärde finns också i skildringen av platsen, samhället Dirt Town.

Men det största läsvärdet finns i det mycket väl genomförda barnperspektivet och här dominerar två röster med egna kapitel; Connie naturligtvis men också jämnåriga Lewis Kennard som aldrig passat in bland de andra killarna; de bara plågade honom och i stället har han kompletterat Esther och Connie till en trio av vänner. Han har också sett någonting den där fredagseftermiddagen som han inte vågar berätta. Hans bild av Clint, hans riktigt vidriga svin till pappa, är stark. Hela textens omfattande barnperspektiv är skickligt genomfört, trovärdigt och berörande.

Författaren använder några tekniker som alls inte är unika men som brukas ovanligt väl. En av dem är återvändandet, alltså ett omtag i kronologin där man återvänder till samma scen som redan skildrats men nu från ett annat perspektiv. Det finns texter där detta dominerar hela berättandet, ett av de mest lysande exemplen jag kan komma på är Sara Stridsbergs bok Kärlekens Antarktis från 2018, men här används metoden bara som en del av paletten, om än mycket verkningsfullt.

Staden som karaktär ges också en egen röst i egna kapitel vilket inte heller är unikt, Hans Rosenfeldt ger till exempel Haparanda en egen röst i Vargasommar, men här görs det på ett annat sätt. Dessa kapitel har titeln Vi, och berättarrösten utgörs av någon sorts kollektivt medvetande som omfattar alla innevånare i Durton, ibland kanske bara de unga, och som därmed har all kunskap om vad som händer. ”Vi är barn i en stad som varit döende så länge vi kan minnas.” Originellt och mycket snyggt.

Översättningen är ingen katastrof men inte heller särskilt bra, redan på någon av de första sidorna dyker det upp en ”nätbollskjol”; netball dress är ett plagg som finns på engelska men någon nätbollskjol finns inte på svenska, däremot finns det tenniskjolar. Det finns en hel del liknande i den svenska texten.

Det här är riktigt bra spänningsläsning men kanske inte så sensationellt bra som man kan förledas att tro efter att ha läst om alla de internationella framgångarna.

Författaren

Hayley Scrivenor är en australisk spänningsförfattare vars debutroman Dirt Town blev en omedelbar USA Today bestseller, toppade försäljningslistorna i Australien och tilldelades 2023 CWA John Creasey Dagger för Årets bästa debut.

Anders Kapp, 2024-03-28

Bokfakta

  • Titel: Dirt Town (Dirt Town, 2022, översättning Villemo Linngård Oksanen).
  • Författare: Hayley Scrivenor.
  • Utgivningsdag: 2024-03-11.
  • Förlag: Modernista.
  • Antal sidor: 320.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...